iRoutes B.V.

Stefan Bollars, managing director iRoutes:

‘Laat je verleiden tot duurzame mobiliteit’

Lean&Green

(Op de foto iRoutes partner Peter Schoon met Ambassadeur Christophe Campe tijdens de Lean and Green Award Uitreiking op 4 juni 2015)

‘Ik ken Connekt al van mijn periode als “programma manager slimme mobiliteit” bij TomTom. Toen ik samen met mijn business partner Peter Schoon iRoutes startte, realiseerde ik me snel dat het iRoutes concept geweldig aansluit bij Lean and Green. iRoutes richt zich namelijk op het helpen van MKB organisaties in verduurzaming van hun organisatie vanuit mobiliteitsoogpunt. Verleiding tot ander gedrag staat hier centraal. Denk hierbij aan het monitoren van en inzicht geven in de huidige vloot, het veranderen van reisgedrag, het veranderen van rijstijl, kiezen van ander modaliteit etc. Daarnaast investeert iRoutes in pilot projecten voor innovatieve oplossingen in de mobiliteitssfeer. Het ikBespaar platform is daarvan een mooi voorbeeld. IkBespaar motiveert deelnemers tot het spelen van missies waarbij doelen bereikt moeten worden. Omdat doelen van de uitdager en deelnemer vaak niet dezelfde zijn, maakt ikBespaar juist deze koppeling.  De uitdager verleidt de deelnemer tot het spelen van missies om zo zijn ‘doelen’ te bereiken: inzicht, informatie verschaffing, duurzaamheid, efficiëntie, motivatie,  maar ook veiligheid zoals crowd spreiding. Een missie kan bijvoorbeeld zijn om de spits te mijden, winkels te bezoeken, eerder/ later komen bij evenementen, parkeerplaatsen delen of stadspromotie.’

Wat was je motivatie om je bij Lean and Green aan te sluiten?
‘Wij verkopen én verleiden tot verduurzaming in mobiliteit. Dat kun je alleen als je jezelf daartoe ook laat verleiden, en als je vervolgens ook waarmaakt wat je belooft. Veel ondernemers willen wel iets doen op het gebied van duurzaamheid, maar dat moet hen wel exposure bieden. Lean and Green biedt een antwoord op die vraag. Dus maakt Lean and Green bijna vanzelfsprekend onderdeel uit van ons advies aan bedrijven die willen verduurzamen.’

Heeft je persoonlijke motivatie daar ook iets mee te maken?
‘Jazeker. Ik wil graag een persoonlijke bijdrage leveren aan onze maatschappij. Om diezelfde reden kan ik op 4 juni de Lean and Green Award niet persoonlijk in ontvangst nemen, want dan fiets ik zes keer de Alpe d’Huez op voor het goede doel. Thuis heb ik zonnepanelen laten installeren die ik misschien pas na 10 jaar terugverdien – maar ik heb geen seconde spijt gehad. Ook ons bedrijf is gericht op een lange termijnbijdrage aan de samenleving. Ik vind het belangrijk om te laten zien dat duurzaamheid loont, voor elke organisatie.’

Wat betekent het winnen van de Lean and Green Personal Mobility Award voor iRoutes?
‘Duurzaamheid stopt niet bij mobiliteit. Het gaat ook niet alleen over groen. Duurzaam betekent dat je nadenkt over de toekomst, en dat je je elke keer weer afvraagt of je iets wel echt nodig hebt. Besparingen leveren automatisch geld op: daar zit de eerste business kans van duurzaamheid. Daarnaast is duurzaamheid in deze tijd een must. Je moet laten zien wat je eraan doet, anders tel je niet mee. Je komt er niet met een mooi marketing verhaal. Connekt biedt met Lean and Green een onafhankelijk label, want ieder plan van aanpak wordt gevalideerd door een externe partij. Het winnen van de Lean and Green Award voegt waarde toe aan je bedrijf, omdat het iets zegt over je kwaliteit en betrouwbaarheid.’

Wat zou je tegen bedrijven, die nog niet lid zijn van de Lean and Green Community, willen zeggen?
‘Met weinig inspanning kun je heel veel doen en nog meer bereiken. Bedrijven weten vaak niet waar ze moeten beginnen, maar daar kan iRoutes bij helpen. De Lean and Green Award en Star zijn dan de kers op de taart.’