Mobiliteitsfabriek

Evert Jan van Waveren, directeur Mobiliteitsfabriek:

“Heeft uw bedrijf een fietspomp?”

Lean & Green

Economisch geograaf Evert Jan van Waveren is directeur van Mobiliteitsfabriek, dienstverlener voor grote commerciële service providers voor uitgifte, beheer en optimalisatie van mobiliteitsproducten. Wat doet Mobiliteitsfabriek precies?
Kortgezegd maakt Mobiliteitsfabriek alle vormen van vervoer toegankelijk met een enkele kaart of app. Mobiliteitsfabriek is opgericht in 2013 en vloeit voort uit de Regiecentrale, bekend van initiatieven als de Utrecht Bereikbaar pas en het Spitsmijdentraject, waarmee de overheid mensen wilde stimuleren om meer voor het OV te kiezen. Mobiliteitsfabriek kiest een commerciële insteek. We zijn een Mobility Integrator met een bijzonder Access en Payment platform voor alle mobiliteitsdiensten in Nederland (auto, ov, fiets, taxi, tanken etc.). Mobiliteitsfabriek ondersteunt hiermee zakelijke dienstverleners bij de integratie van mobiliteit binnen hun bestaande aanbod van diensten, waardoor hun klanten/werknemers eenvoudig toegang- en betaalmogelijkheden hebben voor tanken, parkeren, reizen met ov, deelfietsen en meer. Distributie van mobiliteitskaarten, rechtenbeheer, gedegen financiële administratieve verantwoording van het gebruik naar de eindafnemer en gebruiker verzorgen we voor onze opdrachtgevers, waaronder Workaway|Achmea, Volkswagen/PON en GVB. 

Met de Mobiliteitsfabriek laat je zien dat duurzaamheid loont?
Jazeker, duurzaamheid is een businesscase. We merken dat onze klanten zich vaak niet bewust zijn van hun keuzevrijheid. Wij helpen hen bij het aanbieden en maken van keuzes die bijdragen aan de efficiency van hun bedrijf en medewerkers. Dat gaat verder dan een idealistisch motief. Want elk gezond bedrijf is geïnteresseerd in continuous improvement: hoe kunnen bedrijfsprocessen steeds verder worden geoptimaliseerd? Dat kun je ook doen waar het elke dag weer begint en eindigt: de reis van je personeel van en naar het werk.

Hoe is de Mobiliteitsfabriek betrokken geraakt bij Lean & Green?
Mobiliteitsfabriek maakt, onder de naam Mobika, brede analyses op basis waarvan we persoonlijke reisadviezen uitbrengen. Veel werknemers wonen binnen 10-15 km van hun werk. Dat is een perfecte afstand om te fietsen. Dat levert het bedrijf niet alleen een kostenbesparing op, maar ook gezondere werknemers. Ook voor grotere afstanden zijn er goede alternatieven voor de auto. Via het MKB-vouchertraject hebben we ruim 2000 bedrijven met minder dan 250 werknemers zo’n mobiliteitsadvies gegeven. Stimuleren werkt nog beter als je mensen ook echt beloont, was onze conclusie. Daarom bracht het ministerie van Infrastructuur en Milieu ons in contact met Lean & Green. De Lean & Green Award is zo’n beloning.

Connekt heeft Mobiliteitsfabriek inmiddels niet alleen een Lean & Green Award mogen uitreiken, maar ook als samenwerkingspartner mogen verwelkomen. Wat gaan jullie doen?
Mobiliteitsfabriek heeft een netwerk van bedrijven voor wie Lean & Green interessant is. Daarom gaan wij onder de naam Axxel actief partijen benaderen en uitnodigen om een nulmeting te doen voor Lean & Green. Axxel is een handelsmerk van Mobiliteitsfabriek, waaronder we ook het MKB Vouchertraject hebben uitgevoerd. Ook kunnen we helpen bij het schrijven van een plan van aanpak. Binnenkort staan via ons bijvoorbeeld Rabobank en Medux op het Lean & Green podium. Onze samenwerking met Connekt is een wisselwerking, wij inspireren elkaar en elkaars netwerken.

Wat doen jullie zelf om je Lean & Green doelstellingen te behalen?
Natuurlijk is het belangrijk om het goede voorbeeld te geven als het je core-business is. We hebben uiteraard zelf ook een mobiliteitskaart, en stimuleren onze werknemers om met OV of fiets te komen. Ons nieuwe kantoor is gevestigd vlakbij het station van Amersfoort, en we laten er een douche aanleggen, zodat de fiets nog aantrekkelijker wordt. Ook voor mijzelf trouwens: ik ga straks op de fiets van mijn woonplaats Utrecht naar Amersfoort. Voor afspraken die moeilijk bereikbaar zijn met OV hebben we drie deelauto’s. Alleen de dames van de servicedesk, die ook avonddiensten draaien, hebben met het oog op hun veiligheid altijd recht op een parkeerplek voor de deur.

Wat is jouw advies aan Connekt, als trekker van Lean & Green?
In onze acquisitierol spreken we partijen die zich willen aansluiten of aangesloten zijn. In het eerste traject richting Award is er veel contact met het netwerk, en is het feest als je je doel bereikt. Eigenlijk moet je dat contact ook daarna regelmatig onderhouden, want daardoor groeit het hele netwerk inhoudelijk. Organiseer meer seminars over duurzame mobiliteit. Het onderwerp leeft. En Mobiliteitsfabriek levert graag een bijdrage.

Wat is jouw boodschap aan het Lean & Green netwerk?
Ik zie dat mensen het druk hebben, en dat duurzaamheid en mobiliteit vaak onderaan de agenda belanden. Mijn eerste vraag aan een nieuwe klant is meestal: “Hebben jullie een fietspomp?” 99% heeft dat niet. Daar ligt een enorme kans, waarvan bedrijven zich bewust moeten worden. Vervolgens is het commitment aan een concrete doelstelling een must. Daarvoor zorgt Lean & Green.