RDW

Duurzaam vervoer is voor de RDW belangrijk, omdat het raakt aan onze core business,’ verklaart Albert Mulder, programmamanager MVO van de RDW. Sinds 15 mei 2014 is hij Lean and Green Ambassadeur Personal Mobility.

1.    Welke rol speelt duurzaamheid in jouw organisatie?
Als je het hebt over duurzaamheid, dan is goed werkgeverschap voor de RDW belangrijker dan duurzame mobiliteit. Terwijl mobiliteit onze core-business is! Misschien is het valse bescheidenheid, want we kloppen onszelf niet graag op de borst. Maar een onderwerp gaat pas leven als je het aandacht geeft. Daar heeft het management een voorbeeldfunctie.

2.    Wat is jouw persoonlijke motivatie voor duurzame mobiliteit?
Van huis uit ben ik onderwijzer, maar ik ben inmiddels 25 jaar in dienst bij RDW, waar ik begon als programmeur. In mijn functie als projectleider mobiliteitsconvenanten maakte ik kennis met de geweldige mogelijkheden die ITS te bieden heeft ten aanzien van duurzame mobiliteit. Veiligheid, duurzaamheid en betrouwbaarheid gaan in feite samen. We weten inmiddels dat we bereikbaarheid kunnen verbeteren door gedragsverandering. Dat is toch veel mooier dan meer wegen aanleggen? En het levert nog persoonlijke winst op ook. Je vindt mij nu veel vaker in de trein. Ik heb meer rust, en ik heb meer tijd.

3.    Helpt jouw persoonlijke motivatie om je collega’s bij RDW te motiveren voor Lean and Green Personal Mobility?
Ik ben een van de 1500 werknemers van de RDW, en natuurlijk hopen we al die 1500 werknemers te doordringen van de voordelen van gedragsverandering. Maar dat begint bij de directie. Een van onze directeuren is een sporter, dus organiseren we een RDW fietsdag. Onze directeur bedrijfsvoering heeft zijn Audi A8 bewust ingeruild voor een Audi A6. Dat zijn kleine, maar belangrijke stappen. Ik vind dat RDW niet zonder Lean and Green kan. Op basis van onze gegevens wordt duurzaam vervoer in dit land gemaakt. You should practice what you preach.

 4.    Wat doet RDW dan om de Lean and Green Star te behalen?
Ons facilitair bedrijf houdt alle mobiliteitsgegevens precies bij: hoeveel lease-auto’s, hoeveel treinkilometers, hoeveel carpoolkilometers, enzovoort. Daardoor konden we onze CO2 footprint van 2012 zo uit onze mouw schudden, en kregen we zicht op onze besparingsmogelijkheden. Het gaat er nu om, hoe we kunnen inspireren tot gedragsverandering. Zo gaan we carpoolen bijvoorbeeld belonen, we faciliteren videoconferencing, en we voeren ook de Mobility Mixx Card in, waarmee Lean and Green een persoonlijke businesscase wordt. Onder de lease-rijders gaan we Lean and Green actief promoten. Ik ga overal langs om het Lean and Green verhaal te doen. Want Lean and Green is een verantwoordelijkheid van ons allemaal.

5.    Wat ga je doen als Lean and Green Ambassadeur/ wat hoop je te bereiken met en voor Lean and Green?
Lean and Green werkt nog beter als heel veel organisaties aansluiten. Daarom zal ik het verhaal graag delen met alle relaties van RDW. Om te beginnen zometeen, in mijn gesprek met de Mobiliteitsmakelaar Assen-Groningen.

6.    Welke boodschap wil je bedrijven en organisaties die nog niet Lean and Green zijn meegeven?
Dat alle kleine beetjes helpen. Als iedereen bij RDW zijn laptop en PC uitzet besparen we € 40.000 per jaar. Het Nieuwe Rijden levert nog eens € 100.000 op. En kleine beetjes worden veel als iedereen meedoet aan Lean and Green. Laat dus zien dat je meedoet, en wat we gezamenlijk bereiken. Dat we deze wereld samen niet alleen een beetje beter maken, maar dat ook onze economie er wel bij vaart. Dat wil toch iedereen?