Uitbreiding vrachtbundeling binnenvaart in North West Central Corridor

De inland terminals CTU in Lelystad, HOV Harlingen en Westerman Multimodal Logistics in Hasselt zijn in juni toegetreden tot de North West Central Corridor. Deze corridor is in februari 2019 opgericht en betreft een samenwerkingsverband van deepsea terminals, inlands terminals en binnenvaart rederijen op de binnenvaartroute Amsterdam-Utrecht-Rotterdam.

Infographic North West Central Corridor duurzamer transport

Extra ton TEU
Het aantal binnenlandse terminals dat is aangesloten op de North West Central Corridor is in drie maanden tijd van vijf naar acht terminals uitgegroeid. Dit betekent dat er nu een totaal verschepingsvolume van 6.500 TEU per week bereikt wordt. Hierdoor wordt er via deze handelsroute op jaarbasis circa 100.000 TEU extra bij de 250.000 TEU verscheept. Vrachtvolume afkomstig uit Harlingen, Hasselt en Lelystad wordt in Amsterdam overgeslagen op de binnenvaartschepen van de North West Central Corridor.

Ontwikkelingen North West Central Corridor
Sinds de start van de corridor in februari bereikten de schepen van North West Central Corridor een betrouwbaarheid van meer dan 95%. Bundeling van lading, vaste bezoekafspraken met grotere vrachtvolumes van zo’n 150 à 200 containers per bezoek en vaste punt-punt verbindingen tussen inland terminals en deepsea terminals zorgen namelijk voor minder vertraging bij de afhandeling aan de terminals. Daarnaast verduurzaamt de North West Central CorridorEn met de toetreding van HOV Harlingen. Het dieselelektrische binnenvaartschip heeft ongeveer een kwart minder CO2-uitstoot dan moderne binnenvaartschepen met conventionele aandrijving.

Het North West Central Corridor initiatief wordt ondersteund door de vijf deepsea containerterminals in Rotterdam (APMT I & II, RWG, ECT Delta en ECT Euromax), Port of Amsterdam, Havenbedrijf Rotterdam en het duurzaam logistiek programma Lean & Green Europe. De North West Central Corridor is wat betreft de opzet vergelijkbaar met de West-Brabant Corridor (Tilburg-Oosterhout-Moerdijk-Rotterdam). Deze corridor laat op gebied van vrachtbundeling, vaste bezoekafspraken en punt-punt verbindingen positieve resultaten zoem.

Toetreders tot de North West Central Corridor
‘Dankzij toetreding tot deze corridor verwachten wij onze performance significant te kunnen verbeteren. Hierdoor krijgen onze klanten wat ze verwachten: een betrouwbaar, betaalbaar, CO2 besparend transport alternatief’ zegt Tim van der Roest, General Manager Barge & Terminal bij Westerman Multimodal Logistics.

De Havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam zijn verheugd met de uitbreiding van dit initiatief. ‘Een prachtige ontwikkeling die de meerwaarde van samenwerking aantoont’, licht Rob Smit, manager Achterland van Port of Amsterdam toe. ‘Door capaciteit, kennis en lading te bundelen maken de partijen echt een verschil wat resulteert in een beter logistiek product dat ook het vervoer over water aantrekkelijker maakt’, aldus Smit.

Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics van Havenbedrijf Rotterdam: ‘De North West Central Corridor sluit goed aan bij de programma-aanpak goederenvervoercorridors, waarin het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, provincies, havenbedrijven, de Topsector Logistiek en het bedrijfsleven samen werken aan zogenoemde ‘Topcorridors’.

Sinds juni 2019 zijn de hierna volgende inland terminal operators aangesloten op de North West Central Corridor: TMA Logistics (terminals in Velsen, Amsterdam), HOV Harlingen (Harlingen), CTU (Utrecht, Tiel en Lelystad), VCL (Velsen) en Westerman Multimodal Logistics (Hasselt).

Published on
01 juli 2019