1e Star voor Van Erp Containers: “Onwijs trots”

Het familiebedrijf Van Erp Containers heeft haar 1e Lean & Green Star behaald. Voor het behalen van deze Star reduceerde van Erp maar liefst 29% CO2-uitstoot. We spraken Harold van den Berk (accountmanager) en Brent van Erp (planner en verkoopbinnendienst) over de Star en het traject: de uitdagingen, maatregelen én de toekomstplannen.

 

Over van Erp Containers

 

Brent: ‘Van Erp is een container en afval overslagbedrijf bestaande uit verschillende takken van afvalverwerking. Denk hierbij aan onder andere bedrijfsafval, papier en hout. Daarnaast verzorgt van Erp ook afzetcontainers, portaalcontainers en rolcontainers. Wij halen met onze vuilniswagens, afzetwagens en portaalwagens 5 dagen in de week via allerlei routes verschillende afvalstromen op. Een gedeelte hiervan slaat van Erp op, wordt uit gesorteerd en vanuit hier verder getransporteerd.’

Harold: ‘We bestaan 66 jaar. Van Erp is echt een familiebedrijf. Brent is de derde generatie die in bedrijf komt, samen met zijn neef en een nicht. We werken iedere dag met een team van tweeëntwintig man met veel inzet en enthousiasme om de diverse afvalstromen van onze klanten op te halen. Van Erp is operationeel in midden-Brabant en daarnaast contractleverancier van twee grote industrieterreinen. Dus mochten bedrijven iets op het gebied van afvalverwerking nodig hebben, dan wordt van Erp als bedrijf aanbevolen.’

 

De 1e Star

 

Brent: ‘Ik zat 2 jaar geleden in mijn afstudeerjaar. Wegens corona kon ik nergens terecht. Toen ben ik maar ‘thuis’, bij Van Erp, aan de gang gegaan. Vanuit een bedrijventerrein kregen wij de vraag hoe wij kijken naar ons CO2-verbruik en of wij daar iets mee deden. En zo ontstond mijn stageopdracht. Eerst heb ik een gesprek gehad met Jan van Lean & Green over hoe ik het aan moest pakken. Vanuit daar ben ik gestart met het verzamelen van data.’

Harold: ‘Het beeldje staat hier achter mij. Wij zijn er als Van Erp onwijs trots op dat we binnen drie jaar zo’n goede reductie hebben kunnen realiseren. Wel was het jammer dat we eigenlijk 0,35% te kort kwamen voor een 2e Star. Dat is ons volgende doel!’

 

Data verzamelen

 

Brent: ‘Ik ben het traject gestart door te kijken naar alle afvalstromen van Van Erp. Alle in- en uitgaande tonnages heb ik opgevraagd. En daarna de liters diesel van de afgelopen jaren. Met deze data heb ik de formule gebruikt die Jan mij heeft uitgelegd. Daar is een cijfer uit gekomen: een reductie van 29%. Het klinkt simpel, maar dat was het niet altijd. Een uitdaging voor ons was het opvragen van de data van derden. Sommigen stuurden gelijk een overzicht van de data op de mail. Maar het kwam ook voor dat er geen overzicht was en dat we echt nog aan de slag moesten gaan.’

 

“We kwamen 0,35% tekort voor een 2e Star. Dat is ons volgende doel.”

 

Harold: ‘We merkten dat we daar afhankelijk van waren. Wij halen namelijk het afval op bij klanten/bedrijven wat vervolgens door derden weer bij ons wordt opgehaald. Een gedeelte valt dus bij ons in het programma, en het overige valt bij hen in het programma. Het was wel lastig hoe je dat in kaart kon brengen. Zo kwam ook het besef dat het Lean & Green traject wel even kon gaan duren. De jaren 2022 en 2021 waren gemakkelijk terug te halen, maar de jaren daarvoor niet altijd. Dit omdat derden bijvoorbeeld nieuwe computersystemen hadden aangeschaft waardoor ze bepaalde gegevens niet meer hadden of dat het niet opgeslagen stond.’

 

Maatregelen

 

Brent: ‘We hebben verschillende maatregelen getroffen om te reduceren. Ten eerste zijn we gaan kijken naar de wagens. Gedurende de jaren zijn er een aantal nieuwe wagens bijgekomen die wat zuiniger rijden. Zo hebben we Euro 6 wagens rijden. Daarnaast hebben we ons gericht op de planningen: Zo rijden we meerdere orders bij het plaatsen van afzetcontainers in één keer. Ook rijden we met vaste chauffeurs en we laten hen jaarlijks vaste cursussen volgen. Afgelopen jaar hebben zij de cursus ‘zuinig rijden’ gehad. Dan krijgen ze alle tips en tricks om dit uit te voeren in de praktijk.’

Harold: ‘Een belangrijk onderdeel is dat we ons personeel op de hoogte brachten van waar wij mee bezig waren. Zo konden we het gezamenlijk oppakken door bewustwording te creëren. Ik ben ervan overtuigd dat alleen op die manier zuiniger gewerkt en gereden worden.’

 

Toekomst

 

Brent: ‘Onze cursus om chauffeurs te trainen houden we. We merken dat onze chauffeurs hier veel baat bij hebben. En sinds dit jaar hebben we een nieuw plansysteem. Voorheen werkten we met papieren plankaartjes. Met dit nieuwe systeem is de planning veel overzichtelijker en efficiënter. We hopen hiermee nog beter te kunnen plannen en nog meer brandstof te kunnen besparen.’

Harold: ‘We zien de toekomst dan ook positief tegemoet en zullen nog verder gaan werken aan het verbeteren van de CO2 uitstoot. Onze investeringen zullen hierop blijven aansluiten. Daarnaast blijft het bewustzijn van ons als bedrijf in een groener milieu heel erg belangrijk. Hier blijven we dan ook bij onze medewerkers op hameren, maar ook bij onszelf dienen we scherp te blijven.’

 

Ook starten met verduurzamen?