1e Lean & Green Star een feit voor Wemmers Tanktransport

‘Iedereen draagt bij aan het reduceren van CO2, dus we gaan met iedereen op de foto’

 

Wemmers Tanktransport B.V. vervoert al sinds 1880 vloeibare levensmiddelen. Eerst per trekschuit met paarden en de vloeistoffen in melkbussen, nu met een vloot van ruim 250 trekkers, opleggers en tankcontainers in plaats van melkbussen. Vanuit de thuishaven in Bleskensgraaf analyseerde data-analist Martijn van Rijsbergen hun CO2-reductie in de afgelopen vijf jaar. Lees hier met welke maatregelen 20% CO2-redcutie werd gerealiseerd en wat daarin de belangrijkste lessen waren.

 

‘Het vernieuwen van het wagenpark en het terugbrengen van het dieselverbruik heeft samen voor de grootste CO2-reductie gezorgd,’ start Martijn. Hij maakte ooit kennis met het bedrijf tijdens zijn stageperiode, dat beviel zo goed dat hij na zijn opleiding in dienst trad en nu 13 jaar in dienst is. ‘Toen ik hier begon werden voertuigen na 6 à 8 jaar ingeruild, nu ruilen we ze na 4 jaar in bij de dealer. Daarmee rijden we zuiniger en schoner. Daarnaast zijn ze begrensd op 85 km/h.’

Wemmers Tanktransport Lean & Green award
Het certificaat en de maatregelen van Wemmers Tanktransport voor het behalen van de 1e Lean & Green Star

Brandstofverbruik verminderen: wat werkt wel en niet?

Martijn: ‘Onze P&O manager, traint onze chauffeurs, hij is zelf ook jarenlang chauffeur geweest. We hebben een tijdje met een eco-programma gewerkt op de boordcomputer, daarmee konden we de presentaties op de weg zien zoals hard remmen of snel optrekken. Met die feedback werden de chauffeurs 1-op-1 getraind.’ De persoonlijke benadering werkte daarin beter dan het bord met dieselverbruiken in de kantine. ‘De één heeft een oudere auto, de ander een ander merk, het is niet eerlijk om dat met elkaar te vergelijken dus daar zijn we mee gestopt.’

 

‘Op tijd lossen bij de eindproducent is de grootste uitdaging’

 

Optimaliseren van transport- én planning 

‘Door steeds meer data te onderzoeken van hoe vaak we waar komen en waar we lossen, proberen we het aantal lege kilometers te beperken. Door verregaande automatisering waren we in staat ons planning team in Oostenrijk en Nederland veel beter te laten samen werken, er is nu een grote planning. Daardoor hebben we meer keuze in het slim plannen van orders. Een deel van onze opdrachten zijn we ook per trein gaan doen, voornamelijk de orders naar Polen.’

 

Wemmers Tanktransport Lean & Green award
Martijn van Rijsbergen (rechts) ontvangt namens Wemmers Tanktransport de award van Minne Jansen en Jan van Nunen namens Lean & Green (links).


De toekomst van elektrisch rijden

Volledig overstappen naar elektrisch rijden is nog niet haalbaar volgens Martijn. ‘Het is interessant voor korte afstanden maar niet voor internationale ritten van meer dan 800 kilometer, ook de financiering is een punt.’

Grootste uitdagingen in verduurzamen 

‘De grootste uitdaging is om nog beter samen te werken binnen de hele keten, vanaf het punt waar we het product ophalen tot aan het lossen bij de eindproducent. Op het moment dat we met onze tank vloeibare chocolade bij de fabriek staan en niet kunnen lossen, moeten we terug naar Bleskensgraaf om de tank warm te houden’ illustreert Martijn. ‘Dan staan ze hier soms een dag of twee stil totdat we terug kunnen om te lossen. Daar zit een grote uitdaging, want het zijn vaak onvoorziene omstandigheden zoals storingen waardoor we niet kunnen lossen.’

Samen CO2 reduceren

‘Wemmers Tanktransport is een groot internationaal bedrijf, maar de mensen hier zijn heel toegankelijk en je hebt contact met iedereen. Het voelt als een familiebedrijf. Iedereen heeft bijgedragen aan het behalen van de 1e Star, daarom gaan we met iedereen op de foto,’ aldus Martijn. ‘In 2024 hopen we weer op de foto te gaan, maar dan met de 2e Lean & Green Star.’

Wemmers Tanktransport Lean & Green award
Wemmers Tanktransport is gespecialiseerd in het transport van vloeibare levensmiddelen en gevestigd in Bleskensgraaf, België, Oostenrijk, Tsjechië en Duitsland.

 

Ook starten met verduurzamen?

gratis introductie co2 meten

comments

comments for this post are closed