De duurzame toekomstvisie van 2e Lean & Green Star winnaar CTS GROUP

Logistiek dienstverlener CTS GROUP is continu bezig met haar visie voor de toekomst. Duurzaamheid is daar een belangrijk onderdeel van geworden, want de noodzaak om actie te ondernemen werd bij CTS GROUP ook gevoeld. “Je kunt natuurlijk gaan zitten wachten tot een minuut voor 12, maar je kunt ook zeggen: ‘laten we er concreet mee aan de slag gaan’.”– geeft Miriam de Groot (Commercieel directeur bij CTS GROUP) aan. Het heeft de organisatie een mooie, 2e Lean & Green Star opgeleverd.

 

Kirsten van Ewijk (Branding & contentspecialist bij CTS GROUP) vertelt hoe de organisatie bij Lean & Green is beland: “Duurzaamheid speelt een steeds belangrijkere rol. Als belangrijke speler in Nederland met de focus op innovatie en de toekomst vonden we dat Lean & Green eigenlijk niet bij CTS GROUP kon ontbreken.” Miriam vult daarin aan: “Het was een initiële wens om onze toekomstvisie vorm te geven. Het prettige is dat hier via Lean & Green een herkenbaar label aan komt te hangen.” Het verschil is wat Miriam betreft dat je binnen het Lean & Green programma moet meten en het ook niet kan laten verslonzen: “Het is een mooie stok achter de deur om je plannen te verwezenlijken. Want in onze branche is het vaak hollen en opstaan.” Meedoen aan het programma heeft Miriam dan ook positief ervaren: “Uiteindelijk is het programma an sich vrij helder en toegankelijk.” Kirsten geeft daarbij toe dat het traject naar de 2e Star wel even heeft geduurd: “Begeleiding vanuit het programma is ook wel echt belangrijk, want met alleen een documentje kom je er niet. Jullie hebben ons er op momenten wel doorheen geholpen, dat was erg fijn.”

Minder onnodige kilometers door samenwerking

CTS GROUP ontvangt 2e Lean & Green Star Onderdeel van het behalen van een Lean & Green Star is het aanduiden van de genomen CO2-besparende maatregelen. Hoewel de organisatie nog geen onderdeel was van het programma, heeft CTS GROUP de afgelopen al flink wat stappen genomen. Een belangrijke ontwikkeling was de mede-oprichting van Netwerk Benelux in 2003. Miriam: “Nederland kent qua infrastructuur soms uitdagingen aan geografische spreiding, waardoor de beladingsgraad van onze auto’s niet optimaal was. Dit, in combinatie met de fileproblematiek, zette ons aan tot het bedenken van een oplossing. Om te voorkomen dat we allemaal in dezelfde file zouden gaan staan om met drie pallets naar Groningen te rijden, gingen we in gesprek met concullega’s. Dit resulteerde in een netwerk waarbij ieder lid een eigen regio bedient en we de lange kilometers in de nacht kunnen rijden.” “De dropdichtheid is nu veel beter.” – vult Kirsten aan. “Bovendien rijden we minder onnodige kilometers en zeker minder onnodige lege kilometers. Een mooi resultaat.”

Het is volgens Miriam elke keer ook weer een afweging: “Hoeveel volume heb je nodig om dichter naar de uit te leveren gebieden te kunnen gaan. Dat is een beetje de truc.” En al ga je overal heen dan wil je natuurlijk ook wel lading mee terug nemen. “Het is dan efficiënter als klanten ook vrachten terugvragen.” – aldus Miriam. “Op die manier kun je ook een beter servicelevel bieden.” Een partnership met anderen is dan een goed optie om te overwegen. En dat hoeft echt geen issue te worden, geeft Miriam aan: “We hebben bijvoorbeeld ook gentleman agreement opgesteld, waarbij we elkaars klanten niet benaderen.”

Brandstof besparen en elektrische wagens

Daarnaast heeft CTS GROUP gekeken naar hoe de CO2-uitstoot in de dagelijkse praktijk gereduceerd kan worden. Zo is ‘Het nieuwe rijden’ geïntroduceerd bij de chauffeurs. Kirsten: “CO2-reductie zit ook de kleine dingen. Het stationair draaien van de vrachtwagens kan opgeteld veel brandstof kosten. Daarom hebben we ingesteld dat de wagens sowieso binnen vijf minuten afslaan. Maar ook het met het zorgen voor banden van goede kwaliteit, de juiste bandenspanning en het tijdig vervangen dragen bij aan het verlagen van het brandstofverbruik en de uitstoot.”

Verder ziet CTS GROUP ook mooie ontwikkelingen, zoals dat er andere brandstoffen aangeboden worden. De organisatie is druk bezig met het bepalen van de beste mogelijkheden. “Dit zijn soms wel lastige vraagstukken. Want moet je nog in Euro 6 investeren voor 5 jaar? Dan is de markt waarschijnlijk weer wat verder ontwikkeld.”, geeft Miriam aan. Bovendien lopen er momenteel subsidieaanvragen voor elektrische voertuigen. “Want ja, stadsdistributie, dat is wel een uitdaging.”

 

CTS GROUP |”Uiteindelijk hoop je dat de wereld er naartoe gaat dat dat leidend is in plaats van de prijs.”|

 

Duurzaamheid versus prijs

CTS GROUP krijgt 2e Lean & Green Star Ook beseft Miriam dat het om een stukje bewustwording gaat: “Duurzaamheid moet wel door de organisatie gedragen worden. Dit kan met name door het concreet en inzichtelijk te maken. Hierbij speelt de BI-afdeling een belangrijke rol.” Kirsten ziet dat het duurzaamheidsbeleid door Lean & Green intern meer begint te leven. “Het is immers tastbaar geworden. Zo is het meer één geheel hebben en hebben we een goed verhaal.” Maar het gaat verder dan intern, want hoe krijg je klanten bereid om mee te bewegen in duurzame initiatieven? Miriam: “Een belangrijke vraag is of klanten bereid zijn om meer voor duurzaam transport te betalen Momenteel hebben we ervoor gekozen ons beleid hier niet vanaf te laten hangen. Wel is het belangrijk dat klanten weten wat wij op het gebied van duurzaamheid doen.” Kirsten hoopt dat er ook een omslag komt bij de mensen: “Uiteindelijk hoop je dat de wereld er naartoe gaat dat dat leidend is in plaats van de prijs.”

Zien dat een duurzame toekomst voor medewerkers, maatschappij en het milieu steeds meer dichterbij komt is wat Kirsten betreft de beste uitkomst. En daar zijn wij het uiteraard, vanuit Lean & Green, helemaal mee eens. Benieuwd wat Lean & Green voor jou kan betekenen? Maak een afspraak of bezoek een van onze events.

comments

comments for this post are closed