Van paard en wagen tot elektrische autolaadkraan

Beck Logistics is al ruim 110 jaar actief als logistieke dienstverlener. Waar ze in 1910 begonnen met regionale verhuizingen, focussen ze zich nu op industriële transport en logistiek voor over de hele wereld. Door het optimaliseren van hun operaties heeft Beck Logistics 23% CO2-reductie gerealiseerd en haalde zo de 1e Lean & Green Star binnen.

We gingen in gesprek met Patrick Stolker, Directeur Operations en Kevin van Haren, Business & Solutions Manager en verantwoordelijke voor de deelname aan Lean & Green. Ze namen ons mee door de bedrijfsveranderingen van Beck Logistics en hun deelname aan Lean & Green. Ook hebben zij nog een gouden tip voor (toekomstige) mededeelnemers.

 

Van niets naar geavanceerd data gedreven systemen

‘Beck Logistics was een vrij conservatief bedrijf. In 2016 werkte de transportplanning nog met een agenda en hield alles bij in Excel,’ vertelt Patrick. De vijf jaren daarna onderging het bedrijf een grote transitie waarbij ze hun eigen IT infrastructuur en tegelijkertijd de supply chain van belangrijke opdrachtgevers optimaliseerden. Ook werden er zonnepanelen geplaatst op het dak van de vestiging Wijchen en ruilden ze de typemachine in voor high-end IT systemen. Door deze hele transitie werd al gauw duidelijk dat ze goed bezig waren met het reduceren van hun CO2-emissies en besloten ze hiervoor erkenning te krijgen.

Tussen 2018 en 2021 reduceerden ze 23% door onder andere chauffeurs te trainen met Het Nieuwe Rijden, introductie van bandenmanagement en te investeren in specifiek rollend materieel. Eén van de laatste nieuwe investeringen bijvoorbeeld, is een zware elektrische autolaadkraan. Ook reed Beck Logistics minder lege kilometers juist door meerdere grote opdrachtgevers deelgenoot te maken van deze optimalisatieslagen.

 

Data: de grote uitdagingen

Op onze vraag waar nog uitdagingen liggen heeft Kevin meteen een antwoord. ‘Data!’ vertelt hij. ‘Je moet de klant goed meenemen in het gebruiken en vooral het delen van data. Vooral als je straks je CO2-emissie moet rapporteren. Maar ook voor je bedrijf zelf: Je hebt inzicht in je processen nodig, zodat je weet wat je aan het doen bent en hoe je je processen kan verbeteren.’

 

‘Kijk bijvoorbeeld naar gewichten. Dat is data die klanten altijd wel hebben, maar vaak niet delen. Terwijl het hebben en delen van de data echt cruciaal is.’’

 

Gouden tip voor Lean & Green deelnemers

Kevin deelt ook zijn gouden tip met ons: Om dubbel werk te voorkomen raad hij aan om van te voren goed naar je data te kijken. Wat heb je al en wat heb je nog nodig? Hoe staat het met de kwaliteit van je data? ‘Ik ben zelf soms veel te snel, te enthousiast, begonnen en had niet door dat er later in het traject nog dingen aangepast moesten worden. Dat zorgde soms voor dubbel werk.’

 

Toekomst Beck Logistics: Geen extra eigen wielen maar verdere supply chain optimalisatie

In de toekomst ligt de focus minder op het uitbreiden van hun eigen transporteenheden, maar meer op achterwaartse- en voorwaartse ketenintegratie bij hun opdrachtgevers. Het doel: continue blijven optimaliseren en verduurzamen. Het behalen van de volgende Lean & Green Star is daar onderdeel van. Echter werd tijdens het gesprek wel duidelijk dat het voor Beck Logstics verder gaat dan erkenning. Zij geloven oprecht in de kracht van optimalisatie en verduurzaming en durven als echte ondernemers te pionieren.

 

Ook starten met verduurzamen?

 

beck logistics 1e lean green star
Beck Logistics ontvangt de 1e Lean & Green Star