Vervoerder en verlader slepen samen 3e Lean & Green Star binnen

Samenwerking BSH Nederland en Vonk en Co leidt tot versnelling CO2-reductie, besparing op brandstof en efficiënter transport. 

 

Kasper Westerveld, supply chain analyst bij de BSH Nederland, en Stephan Vonk, directeur van transportbedrijf Vonk en Co, werken sinds 2014 intensief samen. Het behalen van de 3e Lean & Green Star vormt een bekroning op de langdurige samenwerking van de vervoerder en verlader. Ze vertellen hoe data en de consolidatie van verschillende merken zorgen voor verduurzaming en geven een kijkje in hun toekomstplannen.

  • Direct de samenvatting lezen? Scroll door naar beneden.

 

Over BSH Nederland en Vonk en Co
Het kantoor en inspiratiehuis van BSH Nederland in Hoofddorp is kenmerkend voor hun houding ten opzichte van duurzaamheid, het is cradle-to-cradle gebouwd. Zuinigheid op het milieu en haar kostbare grondstoffen lopen als een rode draad door het bedrijf, van productie tot levering. Internationaal transportbedrijf Vonk en Co was een koploper bij Lean & Green en kwam mede daardoor als winnaar uit de bus van de tender in 2014. De specialist in vervoer en opslag van witgoed is sindsdien hoofdvervoerder van BSH Nederland.

 


Vonk en Co behaalt samen met hun verlader de 3e Lean & Green Star

‘Ik zet mijn CO2 af tegen het volume wat we distribueren.’

| Stephan Vonk, directeur Vonk en Co

 

Doordat je CO2-uitstoot inzichtelijk werd met het Lean & Green programma zijn jullie bij Vonk en Co ook efficiënter en kostenbesparend gaan werken, kun je dat toelichten?
Stephan: ‘In 2009 startte ik met Lean & Green om onze klanten inzicht te geven in onze CO2-uitstoot. Dat was zo waardevol dat ik nu mijn CO2 afzet tegen het volume wat we distribueren. Dagelijks bekijken we welk transport er is gepland en wat de beladingsgraad is, daarbij willen we boven een aantal kuubs zitten om zo efficiënt mogelijk te rijden. Die werkwijze met bijbehorende formules en KPI’s is ontstaan vanuit het verzamelen van CO2-data.’

 

Voor de 3e Lean & Green Star moest BSH Nederland 5% CO2-reductie aantonen in de periode van 2018 tot 2020 en Vonk en Co 15% in de periode van 2016 tot 2020. Jullie overstegen allebei de doelstelling. BSH Nederland toonde maar liefst 9,9% reductie aan en Vonk en Co 16,25%. Hoe hebben jullie die reductie aangetoond?
Kasper: ‘Vonk en Co verzamelt vanuit hun Transport Management Systeem (TMS) alle relevante transportdata. Dat systeem bevat onwijs veel data, dat zetten ze in een inputfile en wordt gekoppeld en gecalculeerd door BigMile. Stephan: ‘Goede data is heel erg belangrijk, daar hebben we samen in geïnvesteerd door BigMile aan te schaffen in partnership vorm.’

 


BSH Nederland behaalt samen met hun vervoerder de 3e Lean & Green Star


‘Steeds meer klanten vragen om de CO2-uitstoot per apparaat, per maand of per levering. Met BigMile maken we dat gezamenlijk inzichtelijk.’

| Kasper Westerveld, supply chain analyst BSH Nederland

 

‘We hebben gekozen voor BigMile vanwege dataveiligheid,’ licht Kasper toe. ‘Vonk en Co uploadt hun data via een eigen portaal en het is zo ingeregeld dat wij als BSH Nederland alleen de data zien die op ons account van toepassing zijn. Zo heb je direct inzicht in je CO2-uitstoot per klant, per periode, per vervoerder en per levering. Dat is ideaal omdat steeds meer klanten vragen om de CO2-uitstoot per apparaat, per maand of per levering. Het grote voordeel als je dit oppakt met je logistieke dienstverlener is dat je erachter komt dat sommige leveringen niet zo efficiënt zijn en welke leveringen dus actie vereisen.’

 

‘Een zo hoog mogelijk dropvolume met zo min mogelijk stops levert voor iedereen in de keten voordelen op.’

| Stephan Vonk, directeur Vonk en Co

 

Naast het opleiden van chauffeurs om zuiniger te rijden en vrachtwagens te vervangen, is de consolidatie met verschillende merken de opvallendste factor waarmee Vonk en Co haar duurzaamheidsdoelstellingen realiseert. Hoe heb je dat aangepakt?
Stephan: ‘Alle witgoed merken waar we voor werken staan samen in de laadruimte van onze vrachtwagens, dat brengt schaalvoordelen met zich mee en heel veel winst op CO2-reductie. Ik ben de derde generatie in ons familiebedrijf, in de tijd van mijn opa was dit ondenkbaar. Maar een zo hoog mogelijk dropvolume met zo min mogelijk stops levert iedereen iets op. Voor ons is het efficiënter en brandstofbesparend, voor de leverancier wordt het goedkoper en de ontvangende partij hoeft slechts één keer de deur te openen met als ultiem eindresultaat: minder CO2-uitstoot. Een win-win situatie voor iedereen.’

 

Hoe gaat Vonk en Co het transport voor BSH Nederland verder verduurzamen in de toekomst?
Stephan: ‘Ons wagenpark gaat er anders uitzien, meer LZV’s en combi’s. Op lange afstanden gaan we inzetten op LZV’s met afzetbakken en de korte afstanden elektrisch. Om een idee te geven van de omvang: het kost 1 liter diesel om een vrachtwagen van 0 naar 80 te krijgen, terwijl je op de snelweg zo’n 7 tot 8 kilometer rijdt met 1 liter diesel.’

 

Programmamanager Dirk van der Lee reikt certificaten uit voor bijzondere samenwerking CO2-reductie.

 

De belangrijkste punten in vogelvlucht:

  1. Start met het verzamelen van je data. Dat is goud waard en geeft je handvaten om je proces en de keten te optimaliseren.
  2. Werk samen met je vervoerder of verlader vanuit een langetermijnaanpak, zo ontstaat vertrouwen en kun je een open gesprek aangaan.
  3. Zorg voor een zo hoog mogelijke beladingsgraad van iedere vrachtwagen en zo min mogelijk stops.
  4. Werk samen met je concurrent, leverancier en klant. Het levert voordeel op voor iedereen, maar bovenal voor de wereld.

♥ Dit vind je misschien ook interessant:

  • Wil je ook doorstromen naar de volgende Lean & Green Star? Neem deel aan de online sessie IN 5 STAPPEN NAAR DE VOLGENDE STAR. Check de events agenda.

comments

comments for this post are closed