Of je nu meedoet om jouw duurzame doelstellingen concreet te makeneen actievere samenwerking met jouw partners te vormen, inzicht in je CO2-prestatie (/logistieke operatie) wilt krijgen of om erkenning te ontvangen voor jouw CO2-besparende resultaten. Iedere deelnemer aan ons CO2-reductie programma heeft zo haar eigen beweegredenen, strubbelingen en ambities. Gelukkig weten ze allemaal een plekje te krijgen in ons programma. Wij vroegen enkele Star winnaars van 2020 naar hun ervaringen.

 

| “Het is een stok achter de deur om ermee te beginnen, maar ook om ermee bezig te blijven.” |

Duurzaamheid een permanente plek geven 

Veel bedrijven hebben duurzaamheid al op de agenda staan, maar weten niet zo goed waar ze moeten beginnen. Anderen zijn op zoek naar hoe ze dit een permanente plek kunnen geven in hun bedrijfsvoering. Voor Claassen Logistics is meedoen aan ons programma een soort stok achter de deur: Om ermee te beginnen maar ook om ermee bezig te blijven.” – aldus Huib Claassen (Distributieplanner Benelux bij Claassen Logistics) 

Lean & Green Star uitreiking Wesseling TransportOm de behaalde resultaten op peil te houden of te verbeteren streven we ernaar onze deelnemer zo actief mogelijk te houden. Dit doen wij met het oog op de toekomst, om zo rekening te houden met de klimaatdoelstellingen en eventuele wet– en regelgeving die daarmee gepaard gaat. Die verantwoordelijkheid en druk voelen onze deelnemers ook. Zo ervaarde Wilfred van Wattum (Commercieel Directeur bij Wesseling Transport) dat het, na het behalen van de Award, toch weer een beetje was afgezwakt: Ik zat daar wel een beetje mee.  Zodoende hebben ze de draad weer opgepakt. Met resultaat, wanLennart Haasnoot (Planner bij Wesseling Transport) kwam er zo achter dat ze toch vrij veel vooruitgang hadden geboekt (30% relatieve CO-reductie sinds hun start aan het programma) en uiteindelijk de Tweede Star in ontvangst konden nemen. 

| “Het moment dat je die meting hebt kun je ook zeggen: hier gaan we specifiek op sturen.” |

Wat data kan doen 

Als organisatie weet je natuurlijk pas waar je staat én waar je aan kunt werken als je meer informatie hebt over jouw organisatie. Het verzamelen en analyseren van data is daarom een belangrijk onderdeel van ons programma. We weten uit ervaring dat een beetje extra hulp dan wel zo prettig isDit is dan ook onderdeel ide route naar de Starerkenning van ons programma. 

Wat er allemaal voor nodig is om deze informatie in kaart te brengen, weet Peter Henskens (Data & Business Analyst bij Bleckmann) maar al te goed: “Bij ons is de data verspreid over heel de business, waardoor wij al die data één voor één moesten samenbrengen.” Het verzamelen bracht voor Bleckmann duidelijk aan het licht waar ze maatregelen konden treffen: “Het moment dat je die meting hebt kun je ook zeggen: hier gaan we specifiek op sturen.” – zo vertelt Ron Thijssen (Manager CSR bij Bleckmann). 

Het in kaart brengen van je data heeft ook meer voordelen dan de besparingspotentie inzichtelijk krijgen. Bij Combinex waren ze blij van Excel documenten af te zijn: “We hebben voor onszelf stappen gezet met power BI analytics, waardoor we met een heel groot gedeelte af zijn van de handmatige Excel documentjes. – aldus Koen Konijnendijk (Quality & Damage Analyst bij Combinex). 

| “Ik zie de verduurzaming ook wel als samenwerking.” |

De kracht van samenwerking 

Lean & Green StarsOnze slogan is niet voor niets ‘100% samenwerking, 0% emissie. Samenwerken helpt de reductiedoelstellingen sneller te realiserenDat beseffen onze deelnemers maar al te goed: “Ik zie de verduurzaming ook wel als samenwerking.” –deelt Andries Olie (CSR Manager bij Cosun Beet Company)BiDHL is samenwerking simpelweg een noodzaak, zo vertelt Joost Huijgen (GoGreen & Sustainabillity Coördinator Benelux bij DHL Supply Chain): “Binnen Supply Chain Benelux hebben wij al ons transport uitbesteed en dienen wij dus heel erg de dialoog aan te gaan met onze subcontracters. 

Van last mileoplossingen in Nederlandse steden tot het voorkomen van lege kilometers binnen EuropaHet Lean & Green programma geefveel deelnemers de stimulans om het gesprek met hun partners op gang te brengen. En de inzichten die de data-analyse geeft helpt het gesprek uiteraard kracht bij te zetten. 

Inspelen op ontwikkelingen 

Meedoen aan het programma brengt beweging op gang. Onze deelnemers houden de ontwikkelingen in de markt dan ook scherp in de gaten: Als er zich ontwikkelingen voordoen waardoor we nog meer kunnen bereiken, buiten wat we al doen, dan staan we daar zeker voor open en zullen we ook zeker bij jullie te rade gaan.” -vertelt Carolien van de Stelt (Vennoot & Office Manager bij Van der Stelt B.V.)  

Veel van onze deelnemers hebben bovendiemooie ambities: “Wij willen de groenste, meest innovatieve en meest duurzame suikerbiet verwerker van de wereld zijn.” -aldus Andries Olie (CSR Manager bij Cosun Beet Company). Ook DHL Is niet van plan stil te staan, ze hebben het streven om in 2050 CO2-neutraal te zijn. Daar ondersteunen we ze dan ook graag bij.  

Benieuwd naar het volledig interview met onze deelnemers? Bekijk de video hier: 

Wil jij ook graag van start met het reduceren van jouw CO2-uitstoot? Neem dan kosteloos deel aan een van onze introductie ‘Fast Lane’ sessies voor een kickstart van ons programma. We nemen je graag mee in de mogelijkheden. Bekijk de beschikbare sessies via www.lean-green.nl/events. 

comments

comments for this post are closed