logo

Contactpersonen

person

Voornaam Achternaam

Function

Star

LEAN & GREEN 3e Ster

22 nov 2018

Star

LEAN & GREEN 2e Ster

14 mei 2014

Star

LEAN & GREEN 1e Ster

15 mei 2013

Star

LEAN & GREEN Deelnemer

09 nov 2011

Over Bavaria N.V. / Royal Swinkels Family Brewers

Over Swinkels Family Brewers 

Swinkels Family Brewers is een 100% onafhankelijk familiebedrijf. Al 7 generaties lang leidt de familie Swinkels een groep van ondernemingen die beschikt over 5 eigen brouwerijlocaties: brouwerij Bavaria in Lieshout (NL), brouwerij Palm & De Hoorn in Steenhuffel (BE), brouwerij Rodenbach in Roeselare (BE), brouwerij de Koningshoeven in Berkel-Enschot (NL) en brouwerij Habesha in Debre Birhan (ET). Gezamenlijk zijn deze brouwerijen goed voor de productie van 7,5 miljoen hectoliter bier en 830.000 hectoliter frisdrank. Bedrijfsonderdeel Holland Malt beschikt over 2 eigen mouterijen, welke samen goed zijn voor de productie van 340.000 ton mout. Daarnaast produceert bedrijfsonderdeel CereX 4.854 ton moutextracten en compounds. Wereldwijd werken ruim 1.500 medewerkers binnen de groep van ondernemingen geleid door de familie Swinkels. Om het familiebedrijf nog mooier door te kunnen geven aan de volgende generatie, is langetermijndenken en het maken van duurzame besluiten vanzelfsprekend. 

 

Kijk voor meer informatie op www.swinkelsfamilybrewers.com

Waarom Lean & Green?

Samen met Heinz en Mars gaf Fred Hooft van Bavaria begin 2013 het vertreksignaal voor het eerste containerschip op de eerste ‘Lean and Green lane’: een vaardienst tussen terminals waarvan meerdere verladers tegelijk gebruik maken. Want het transport van volle en lege containers naar het achterland kan (voor een deel van de route) prima met een binnenvaartschip worden uitgevoerd. Dat is interessant voor Lean and Green Winners, want een goed gevuld modern schip stoot minder CO2 uit dan het wegvervoer: geen last van files en met weinig mankracht veel transporteren. Inmiddels onderzoeken steeds meer verladers uit de Lean and Green community de mogelijkheden om de binnenvaart in te zetten. Met Fred Hooft van Bavaria als inspirator.

Bavaria ontving in 2011 de Lean and Green Award, twee jaar later al de Lean and Green Star en in 2014 de 2de Lean and Green Star. Hoe heb je dat zo snel voor elkaar gekregen?

Eigenlijk was Lean and Green voor Bavaria geen moeilijke opgave. Vanwege de oprichting van onze transportafdeling in 2008 waren we sowieso al bezig met een grote efficiencyslag. Want vroeger ging ons transport grotendeels per truck over de weg. Natuurlijk wisten we dat het enorm veel besparing oplevert, als je grote volumes over het water kunt vervoeren. Met name op de lange afstanden. Synchromodaal transport stond dus bovenaan ons lijstje.

Wat is jouw persoonlijke motivatie voor Lean and Green?

Het stoorde me, dat ik onze vracht voor Italië twee keer over de weg zag gaan. Eerst met de truck heen en terug naar Rotterdam, waar de containers op de trein gingen via Helmond, Duitsland en Zwitserland naar Italië. Het struikelblok was de overslag van water op rail. Feitelijk zat er in Rotterdam maar honderd meter tussen, maar ook een heel dik hek. Dus ben ik op zoek gegaan naar samenwerking.

Hoe heb je Bavaria gemotiveerd voor Lean and Green?

Bavaria is een familiebedrijf. Dat uit zich in onze filosofie, dat onze brouwerij niet van ons is, maar dat wij hem in bruikleen hebben van onze kinderen en kleinkinderen. Dus vinden we het belangrijk om energie en geld te steken in oplossingen, die op de lange termijn voor verbetering zorgen. Bij beursgenoteerde bedrijven is kostenneutraliteit vaak belangrijker. Bavaria stelt juist de leefbaarheid, ook op de lange termijn, centraal. Over Lean and Green hoefde de directie niet lang na te denken.

Wat voor initiatieven neemt Bavaria dan?

Bavaria is een van de zestien bedrijven aan het Wilhelminakanaal, die zich inzetten voor de Bereikbaarheid Zuidoost Brabant (stichting Berzob). Als we dat kanaal beter gebruiken, reduceren we de voertuigbewegingen in het gebied, met positieve effecten voor de bewoners. Vandaar onze inzet voor synchromodaal transport. En samen met onze logistiek dienstverlener Simon Loos werken we aan backhauling: het vullen van onze retourvrachten met blik, verpakkingsmateriaal, pallets en flessen.

Hoe krijg je dit soort initiatieven voor elkaar?

Vertrouwen is het sleutelwoord. In dit soort besparingsmaatregelen zit winst voor iedereen. Maar je moet wel open zijn, durven zeggen waar je tegenaan loopt, en dan samen naar een oplossing willen zoeken. Dan wordt elk probleem een kans. Je perspectief verandert. Lean and Green word je door te kijken, te luisteren en te delen.

Hoe kan Lean and Green helpen om verder te groeien in duurzame mobiliteit?

Binnen het netwerk van Lean and Green ontmoet je andere partijen met nieuwe ideeën. Je herkent de gezamenlijke uitdaging. En omdat je die uitdaging gezamenlijk aangaat – binnen Lean and Green – ontstaan er vanuit het netwerk mooie nieuwe oplossingen.

Bavaria vierde onlangs, een jaar na de feestelijke start van de eerste Lean and Green Lane, een tweede feestje. Waarom?

Omdat het ons is gelukt om synchromodaal vervoer te realiseren vanuit Veghel en Rotterdam, zowel voor onze vervoersstromen richting Engeland, als nu ook voor onze inland navigation richting Italië. Daarvoor is de nieuwe samenwerking met Samskip en het Havenbedrijf Rotterdam van groot belang. Cruciaal is ook onze bestaande samenwerking met Lean and Green Winner Mars Nederland, waarmee we afspraken hebben gemaakt over het gezamenlijk vullen van onze containerschepen vanuit Veghel.

Wat is je boodschap aan de Lean and Green Winners?

Werk samen, heb vertrouwen in partijen, stel je open en wees niet bang om een keer op je gezicht te gaan. Duurzaamheid is geen mooi ideaal, het is common sense, want het is gewoon goedkoper. Lean and Green kost je enige inspanning, maar het levert je veel meer voldoening op. En het resultaat telt!