logo

Contactpersonen

person

Voornaam Achternaam

Function

Star

LEAN & GREEN Deelnemer

22 jun 2016

Over Dobbe Transport B.V.

Over Dobbe Transport

Als modern transportbedrijf met een wagenpark van 80 eenheden en een uitgebreide klantenkring biedt Dobbe Transport een one-stop-shop solution met een combinatie van transport- en opslag(diensten) aan een uitgebreide klantenkring. Dobbe Transport is een duurzame koploper en laat dat nu ook met Lean & Green zien. Op 23 juni 2016 nam directeur Piet Dobbe namens Dobbe Transport de Lean & Green Award in ontvangst.

Kijk voor meer informatie op www.dobbetransport.nl

Waarom Lean & Green?

Piet Dobbe, algemeen directeur Dobbe Transport:

“Geef vooral jeugd de kans”

Wat is jouw persoonlijke motivatie voor Lean & Green en wat betekent duurzaamheid voor je bedrijf?
Met duurzaamheid zijn we altijd al bezig, eigenlijk al ruim 150 jaar. Want als je met hart en ziel werkt aan een optimale logistieke dienstverlening voor je klanten, dan zorg je ervoor dat je het zo efficiënt en dus duurzaam mogelijk organiseert. Daarmee bespaar je automatisch kosten. Ook een duurzame relatie met onze medewerkers vinden we belangrijk. Dat leidt tot een goede sfeer, minder verzuim, meer ervaring en kennis in huis, en dus een goed rendement.

Als je denkt aan duurzame logistiek, wat is dan je ideaalbeeld?
Zeker voor logistieke bedrijven geloof ik in de duurzame methode. Het schoolvoorbeeld van de LEAN methodiek, Toyota, liet zien dat je enorm succesvol kunt zijn door verspilling te elimineren. Transport van goederen is eigenlijk een onnodige beweging en ook voorraad brengt onnodige kosten met zich mee. De logistieke sector zit dus al in de verspillingshoek. Het kan nog veel efficiënter, zeker als we onze klanten erbij betrekken. Ik geloof dat we dankzij de ontwikkelingen in de technologie uiteindelijk ook zero emissie bereiken.

Wat doet Dobbe transport om bij te dragen aan dat ideaal?
Wij gaan graag het gesprek aan om te onderzoeken hoe het duurzamer kan. Dat kan enerzijds door duurzame technologie toe te passen, maar ook door ketensamenwerking. Dat laatste is nog niet zo gemakkelijk. Informatie is immers macht. Moet je je zorgen maken of je klant wel bij je blijft? Ik ben helemaal niet van de regels, maar van de cultuur. Ik vind het belangrijk om ook met mijn klanten een duurzame relatie op te bouwen. Langetermijninvesteringen kun je alleen doen als er sprake is van continuïteit en vertrouwen.

Zou je daarbij gebruik willen maken van het Lean & Green netwerk?
Jazeker. Lean & Green als platform kan ontmoetingen organiseren die voor mijn bedrijf en anderen interessant zijn. Het zou bijvoorbeeld mooi zijn als ik een betrouwbare partner vind om ladingen te delen op de route naar Avignon en weer terug. Ook zit er veel kennis bij bedrijven, die binnen het Lean & Green netwerk kan worden uitgewisseld. Maar iedereen zit krap in zijn tijd. Organiseer daarom meer webinars. Of regionale bijeenkomsten. Het netwerk is van harte welkom bij ons in Roelofarendsveen.

Wat betekent het winnen van de Lean & Green Award voor Dobbe Transport?
Lean & Green stimuleert ons om het nog beter te doen. We moeten rapporten opleveren die concreet aangeven hoeveel we hebben bespaard. Dat motiveert onze medewerkers. Ook voor onze klanten is dat belangrijke informatie.

Wat zou u tegen bedrijven, die nog niet lid zijn van de Lean & Green Community, willen zeggen?
We leven in een dynamische tijd, waarin de technologie zich razendsnel ontwikkelt en wereldwijd nieuwe mogelijkheden creëert. Het is aan de jeugd om de uitdaging op te pakken. Geef hen dan ook de kans om met slimme ideeën te komen.