logo

Contactpersonen

person

Voornaam Achternaam

Function

Star

LEAN & GREEN 1e Ster

15 mei 2013

Star

LEAN & GREEN Deelnemer

09 nov 2011

Over Grolsche Bierbrouwerij Nederland B.V.

Over Koninklijke Grolsch N.V.

Koninklijke Grolsch N.V. is een onderneming met een historie die teruggaat tot het jaar 1615. Grolsch behoort daarmee tot één van de oudste en meest succesvolle brouwerijen van Nederland. Grolsch is actief op zowel de Nederlandse markt als een groot aantal internationale drankenmarkten. Wereldwijd kent Grolsch een premium positionering, waarbij de unieke Grolsch waarden als onderscheidende smaak, topkwaliteit, traditie, aspiratie, authenticiteit en samen genieten centraal staan. Sinds 2004 is Grolsch gevestigd in een modern brouwerijcomplex in Enschede. Sinds 12 februari 2008 is Grolsch een dochteronderneming van SABMiller plc.

Kijk voor meer informatie op www.koninklijkegrolsch.nl

Waarom Lean & Green?

Alwin Kulsdom, Teamleider Shipping & Forwarding Grolsch

‘Groenste biertje van Nederland’ gaat voor meer Lean & Green sterren

‘400 jaar karakter’ staat vetgedrukt op de etiketten van Grolsch, want op 11 mei 2015  viert de Twentse bierbrouwer haar 400-jarig bestaan: een duurzame prestatie. Wat betekent duurzaamheid voor Grolsch?
Op 11 mei 1615 kocht Willem Neerfeldt een brouwerij in Groenlo, zijn schoonzoon Peter Kuijper bracht het bedrijf tot bloei en na 400 jaar bloeit Grolsch nog steeds. Duurzaamheid is voor Grolsch een kernwaarde en volledig geintegreerd in onze bedrijfsvoering, want een gezond bedrijf is per definitie geïnteresseerd in de lange termijn. Dus zijn we in alle facetten van het bedrijf continu op zoek naar de duurzaamste oplossingen. En dat al vierhonderd jaar.

Dus duurzaamheid is geen hype voor Grolsch?
We hebben niet voor niets al drie jaar op rij het predicaat gekregen ‘het groenste biertje van Nederland’. Ook voor ons moederbedrijf SABMiller geldt dat winst mede afhankelijk is van en in balans moet zijn met een gezonde samenleving, een groeiende economie en een verantwoordelijk gebruik van schaarse natuurlijke bronnen. Dit vormt de basisgedachte van de mondiale duurzaamheidsstrategie ‘Prosper’ genaamd. In dat uitgangspunt herkent Grolsch zich helemaal. Sterker nog, onze gehele bedrijfsvoering is gebaseerd op deze duurzaamheidsprincipes.

Hoe kwam Grolsch in aanraking met Lean and Green en wat betekent Lean & Green voor Grolsch?
Na de overname van Grolsch door SABMiller in 2008 nemen we steeds meer initiatieven op het gebied van duurzaam verantwoord ondernemen. Zo ook op het gebied van transport. Lean and Green vonden we een aansprekend programma dat aanzet tot gezamenlijke actie. Als je samen met andere koplopers laat zien wat je doet op het gebied van duurzame mobiliteit, dan leidt dat al snel tot concreet resultaat, en bovendien tot duurzame groei van het Lean and Green netwerk, met nog meer concreet resultaat tot gevolg. 20% CO2-reductie levert ons als bedrijf al veel winst op, maar de absolute CO2-reductie van het hele Lean and Green netwerk betekent nog veel meer, zowel voor onze economie als voor ons milieu.

Hoe heeft Grolsch de Lean & Green Star bereikt?
Lang voor de start van Lean & Green was Grolsch al bezig met CO2-maatregelen, onder andere door meer transport over water in samenwerking met de Combi Terminal Twente. Voor andere Lean and Green koplopers is Lean and Green Synchromodal de laatste jaren een nieuwe stap geweest, voor Grolsch was dat al ruim tien jaar een van onze belangrijkste efficiencymaatregelen, die we niet meer konden inzetten voor onze 1ste Lean and Green Star. Daarom hebben we ons plan van aanpak voor Lean and Green met name gericht op het verbeteren van ons pallettransport in Nederland, samen met onze vervoerders Bolk Transport en Heisterkamp. Uit de monitoring bleek al snel dat we onze doelstelling van 20% binnen twee jaar niet alleen hadden gehaald, maar zelfs hadden overschreden. Dus stonden we in 2013 alweer op het podium om de Lean and Green Star in ontvangst te nemen.

Hoe gaat Grolsch door met duurzame logistiek?
We zijn daar continu mee bezig. Door onze samenwerking met de Combi Terminal Twente werken we verder aan de optimalisatie van onze export via het water. Ook maken we gebruik van andere modaliteiten: vanuit het Ruhrgebied exporteren we onze producten per trein naar bijvoorbeeld Zweden. Het bundelen van ladingen met andere bedrijven laten we over aan partijen zoals CTT. Ik kan me voorstellen dat verdergaande samenwerking nog meer efficiency en dus CO2-reductie oplevert. Lean and Green blijft daarvoor een mooi platform waarvan Grolsch graag deel uitmaakt. Samen met andere Lean and Green koplopers gaan wij de komende jaren graag voor meer Lean & Green Stars, ook met het oog op onze volgende ‘400 jaar karakter’!