logo

Contactpersonen

person

Voornaam Achternaam

Function

Star

LEAN & GREEN 2e Ster

14 mei 2014

Star

LEAN & GREEN 1e Ster

11 nov 2013

Star

LEAN & GREEN Deelnemer

19 mei 2010

Over H.J. Heinz B.V.

Over HJ Heinz en Kraft Heinz
Heinz, wereldberoemd om haar ketchup, is in 1869 opgericht in Sharpsburg, Pennsylvania, door Henry J. Heinz. In 2015 is HJ Heinz samengevoegd met Kraft Foods onder de naam “Kraft Heinz Company”.
Kraft Heinz Company  is de derde grootste voedingsproducent in de Verenigde Staten en de vijfde grootste wereldwijd met 8 merken die meer dan een miljard dollar waard zijn. Kraft Heinz is een wereldwijd betrouwbare producent van heerlijke voedingsmiddelen. Het bedrjf levert hoge kwaliteit, een goede smaak en voedingswaarde voor alle eetmomenten, zowel thuis, in een restaurant of onderweg.

 

Kijk voor meer informatie op www.kraftheinzcompany.com 

Waarom Lean & Green?

Tom Tillemans is Logistics and Planning Manager binnen Heinz Benelux. Het bedrijf won in 2010 de Lean & Green Award. Bovendien is Tillemans al regelmatig actief voor Duurzame Logistiek, bijvoorbeeld als mede-initiator van Green Tender. Hoog tijd om hem aan het woord te laten.

Welke rol speelt Duurzame Logistiek binnen Heinz?

“Wij geloven dat duurzaamheid, naast kosten en service, een derde pilaar gaat worden binnen de logistieke sector. Ook vanuit onze corporate duurzaamheidsdoelstellingen zijn we daarom volop met het programma Duurzame Logistiek bezig. Daarnaast gebruiken we het programma bewust om te komen tot samenwerking in de keten. Overigens is het onze bedoeling om alles wat we nu ontwikkelen en leren, straks ook op continentaal Europees niveau te gaan implementeren.”

Waar hebben jullie het koploperschap aan te danken?

“We hebben eerst ons doel helder in beeld gebracht: het bereiken van de masterfase van de maturity matrix in 2012. Om dat doel te bereiken, gebruiken we Lean and Green als kapstok. Half februari van dit jaar zijn we met de Green Order begonnen en tegelijkertijd hebben we, samen met Mars en InterfaceFLOR, de Green Tender ontwikkeld. Daarnaast hebben we er natuurlijk voor gezorgd dat we voldoen aan de eisen van Lean and Green en dat onze logistiek dienstverleners zich eraan commiteren. Al deze maatregelen hebben we ingebed in onze organisatie en onze werkwijze. Duurzaamheid is inmiddels een vast onderdeel van alle acties die we binnen logistiek nemen.”

Als je het hebt over duurzame logistiek, wat is dan jouw ideaalbeeld?

“Mijn ideaalbeeld is dat we uiteindelijk met de verschillende ketenpartners tot een verregaande vorm van samenwerking komen. Die samenwerking moet van ‘co-operation’ naar ‘collaboration’ verschuiven. Als ketenpartners informatie met elkaar gaan delen, heeft dat een zichzelf versterkend effect. Nu zijn er nog zaken waar je door commerciële redenen niet met partners uitkomt. Dat verandert wanneer alle partijen de gemeenschappelijke taal van CO2-uitstoot spreken. Op die manier creëer je in mijn ogen de meest optimale manier van werken.”

Wanneer denk je dat die optimale situatie bereikt wordt?

“Namens Heinz zit ik in de stuurgroep Efficiency Replenishment van ECR (Efficient Consumer Response). Eén van de werkgroepen binnen ECR heet Sustainable Transport. Supermarkten, producenten en distributeurs zitten er bij elkaar om te komen tot 20% CO2-reductie in de keten. Ik geloof daarom echt dat nú het momentum in de markt is om stappen te nemen. Aan het aantal projecten te zien, wordt dat momentum ook benut. Dit jaar en volgend jaar verwacht ik dan ook flinke stappen op dit gebied.”