logo

Contactpersonen

person

Voornaam Achternaam

Function

Star

LEAN & GREEN 1e Ster

01 okt 2020

Star

LEAN & GREEN Deelnemer

01 okt 2020

Over Interface European Manufacturing B.V.

Interface Europa, divisie van Interface Inc., is Europees marktleider op het gebied van tegeltapijt. De concernomzet is 1 miljard dollar, fabricage vindt plaats op vier continenten en de verkoop in meer dan 100 landen. Al sinds 1994 staat bij Interface “Mission Zero” centraal, het doel om voor 2020 de impact van het bedrijf op het milieu tot nul te reduceren. De inspiratiebron voor het businessmodel is Biomimicry (leren van de natuur). Het consequent toepassen van de Biomimicry-principes heeft geleid tot een scala aan duurzame proces- en productinnovaties. Deze duurzame innovaties leiden aantoonbaar tot zakelijk succes.

 

Bekijk de brochure waarin Interface haar duurzame visie uiteenzet.

Kijk voor meer informatie op de website van Interface.

Waarom Lean & Green?

Mark Haverlach is commercieel verantwoordelijk voor alle logistieke inkoop binnen InterfaceFLOR, wereldwijd marktleider op het gebied van modulaire vloerbedekking, ofwel tegeltapijt. Al sinds 1994 houdt het bedrijf zich bewust bezig met duurzaamheid. “Concreet betekent dit, dat we in 2020 geen negatieve impact meer op milieu willen hebben, en zelfs een herstellende bijdrage eraan willen leveren. Het hele bedrijf is hierop gericht, van de ontwerpafdeling tot de logistiek.”

Weg van de prijsdiscussie
Interface werkt in zijn logistiek hard aan duurzame relaties met hun vervoerders. Die willen ze op basis van performance partnership. “Wij willen echt weg van de prijsdiscussie. Natuurlijk moet je ook kijken naar kosten, maar in onze duurzame strategie is het een onderdeel, niet de hoofdmoot.” Een totaal nieuwe aanpak dus, in een markt die van oudsher is gericht op kosten en waar weinig onderling vertrouwen bestaat.

Geen hype
Dat klopt, weet Haverlach. “Daarom geeft Interface veel aandacht aan het delen van kennis met vervoerders en aan de uitleg over het wat en hoe van de duurzame strategie. We merken dat partijen dit als positief ervaren. Er komt steeds vaker de vraag om presentaties te geven bij bedrijven.” Haverlach verwacht dat meer en meer bedrijven gaan inzien dat een duurzame insteek geen hype is, maar echt bedrijfsrendement oplevert op (middellange) termijn. “Wat betreft total cost of ownership is er nog veel winst te boeken. De samenwerking kan nog veel beter dan nu het geval is.”

Gewoon doen
Zijn advies voor bedrijven die interesse hebben om koploper te worden in het programma Duurzame Logistiek: “Sluit je aan, het maakt niet uit waar je staat qua duurzaamheid. Denk niet dat je ‘wel niet ver genoeg zult zijn’ om mee te gaan doen. Niemand heeft wijsheid in pacht, ook wij niet.” Juist het samen filosoferen zorgt voor waardevolle discussies, waaruit weer beweging ontstaat. “Green Tender, een manier van aanbesteden waarbij duurzame criteria een rol spelen, bijvoorbeeld is in samenwerking ontstaan met Mars en Heinz. Interface had niets gemeenschappelijks met deze bedrijven. Maar wat ons bond en bindt was onze duurzame benadering, en daaruit is dit initiatief ontstaan. Dat kunnen anderen ook!”

Best Practice: ‘Geen circulaire economie zonder logistiek’

Interface over Duurzaam Leiderschap
Op 19 december 2019 organiseerde Lean & Green de Meet HUB over Duurzaam Leiderschap. Interface ging hier als een van de leden in gesprek gaat met de aanwezigen. Vooraf deelde Geanne van Arkel van Interface haar gedachten over dit onderwerp in een video.