logo

Contactpersonen

person

Voornaam Achternaam

Function

Star

LEAN & GREEN 1e Ster

03 nov 2014

Star

LEAN & GREEN Deelnemer

07 nov 2012

Over Scheepvaartonderneming Anda V.O.F.

Scheepvaartonderneming Anda is een familiebedrijf dat al bijna een eeuw lang in de binnenvaart actief is. En wordt op dit moment door 2 generaties, vader en zoon en beide echtgenotes, geëxploiteerd. Door veel te overleggen met klanten en anticiperend op de toekomstige eisen van de overheid (maasvlakte 2, emissie-eisen) is er in 2007 besloten om het huidige MS Anda te bouwen. Dit schip is in maart 2010 officieel door de heer en mevrouw Lubbers in gebruik genomen. 

 Kijk voor meer informatie op http://www.mcs-anda.com

Waarom Lean & Green?

Jacob Verdonk van Scheepvaartonderneming Anda vof over de Lean and Green kansen van de binnenvaart voor verladers en logistiek dienstverleners:

‘Verdrievoudiging capaciteit mogelijk’

Welke rol speelt duurzaamheid voor jou en je bedrijf, Scheepvaartonderneming Anda?
Het milieu heeft onze persoonlijke zorg en aandacht. We varen op het water, we werken op het water, we zwemmen in het water en we drinken water. Maar we worden voortdurend geconfronteerd met de verontreiniging ervan. Ik voel me als schipper verantwoordelijk om daar iets aan te doen.

Wat betekent Lean and Green voor Anda?
Lean and Green zie ik niet alleen als een mooi hulpmiddel om ons bedrijfsproces efficiënter en duurzamer in te richten, maar ook als een bevestiging dat we op de goede weg zijn. We zijn al wat langer bezig met duurzaamheid. Daarom hebben we ook een nieuw, veel duurzamer schip aangeschaft in 2009. Geen ideaal moment zo middenin de economische recessie, maar we geloofden erin. Het schip heeft een laadvermogen van 3878 ton (ongeveer156 vrachtauto’s) en slechts de uitstoot van een bestelbusje! Dus dat levert ons en onze klanten geweldig veel Lean and Green mogelijkheden op.

Zijn jullie met je duurzame schip een uitzondering in de wereld van de binnenvaart?
Ja, nog wel. De overstap naar een nieuw schip is lastig, want het is kostbaar. Dus moet je heel goed je best doen. Inmiddels werken we samen met twee bedrijven die ook varen met een duurzaam schip. Samen vormen we ‘The Green Line’. Ons bevrachtingskantoor verdeelt de opdrachten en organiseert de overslag. Ik ben ervan overtuigd dat er nog een wereld te winnen is in de binnenvaart.

Als je denkt aan duurzame mobiliteit, wat is dan jouw ideaalbeeld?
Ik hoop en verwacht dat er steeds meer lading van de weg naar het water komt. Bulkvervoer via het water levert enorme besparingen op. Ik durf zelfs te beweren dat we emissieloos transport kunnen realiseren.

Welke rol wil en kan Anda spelen bij het realiseren van dat ideaal?
Met ons schip kunnen we de emissies nu al aanzienlijk verminderen: 98% fijnstof reductie, 90% Nox. Als we het voor elkaar krijgen om de beladingsgraad te optimaliseren, dan gaan we naar zo’n lage emissie dat geen enkele andere modaliteit daar tegenop kan. Daarom geloof ik in samenwerkingsverbanden met logistiek dienstverleners en verladers, die nu nog veel via de weg transporteren. En ik geloof in samenwerkingsverbanden met andere duurzame schippers, zoals we al doen binnen The Green Line.

Welke rol zie je voor de Lean & Green Winners?
Alle Lean and Green Award en Star Winners hebben hetzelfde doel voor ogen: het optimaliseren van de keten. Het zou goed zijn als we elkaar ook echt weten te vinden om dat doel gezamenlijk te realiseren. Ik ben ervan overtuigd dat er vanuit het netwerk nog veel meer initiatieven mogelijk zijn met winst en verbetering voor alle partijen. Dan moeten we wel breder kijken dan alleen naar Nederland. Met de groei van Lean and Green richting andere Europese landen wordt dat misschien nu mogelijk.

Welke rol zie je voor Connekt?
Mijn bedrijf zou erbij gebaat zijn als Connekt een actieve intermediaire rol op zich wil nemen. Er zitten namelijk nog best veel schakels tussen de binnenvaartschipper en de verlader. Terwijl de Anda een enorme laadruimte heeft, die een paar grote verladers samen nog maar net kunnen vullen. Per jaar kan de Anda wel 60 à 70.000 teu verplaatsen binnen heel Europa. Dus er zou nog veel meer mogelijk zijn als we nieuwe koppelingen kunnen maken.

Het publiek bij de Lean and Green Star Uitreiking in november 2014 had de primeur van een rekenmodel dat je hebt ontwikkeld voor Lean &Green. Wat houdt het in?
Bij een eerdere bijeenkomst van de Lean & Green Barge, op 24 september 2014, daagde Herman Wagter van Connekt ons uit om een rekenmodel te ontwikkelen waarmee de scheepvaart de CO2-uitstoot per lading en dus per klant kan laten zien. Zo’n rekenmodel is nodig om door te kunnen groeien naar de 2de Lean & Green Star. Over de weg is al heel veel bekend, maar de scheepvaart liep achter. Die uitdaging lieten we niet op ons zitten. Want de Anda heeft een schat van informatie al aan boord. Samen met Connekt en Capgemini zijn we binnen een maand tot een solide rekenmodel gekomen, en we werken nu aan een module die ook het voor- en natransport kan berekenen.

Dat klinkt alsof je zelf ook klaar bent voor de 2de Star…
Ik heb alleen nog een nieuw samenwerkingsverband nodig! Dus kom maar op met een goede suggestie. Ik kom graag een keer aan het Lean and Green netwerk uitleggen welke ongekende mogelijkheden de binnenvaart te bieden heeft. En ik nodig alle geïnteresseerde bedrijven van harte uit aan boord van de Anda om dat met eigen ogen te zien, en samen nieuwe kansen te creëren.

Wat zou je tegen bedrijven, die nog niet lid zijn van de Lean &Green Community, willen zeggen?
Pak de uitdaging aan. Straks kun je je er niet meer mee onderscheiden, dus doe het nu! Kijk verder dan je eigen onderneming, want als eenling heb je het moeilijk. In de keten zit veel meer winst, en ook nog eens voor alle partijen.