logo

Contactpersonen

person

Voornaam Achternaam

Function

Star

LEAN & GREEN 1e Ster

11 nov 2013

Star

LEAN & GREEN Deelnemer

10 nov 2010

Over Van Opzeeland

Van Opzeeland maakt deel uit van de PAX Groep. Onder het motto: Coördinatie in beweging, biedt Pax oplossingen voor al uw logistieke vraagstukken. Van Opzeeland is gespecialiseerd in fijnmazige winkeldistributie en dan met name gericht op retail. Met een wagenpark van 65 eenheden wordt een dekkend distributienetwerk gevormd voor heel Nederland waarin, binnen 24 uur, elk adres kan worden beleverd. Deze dienstverlening wordt voor een aantal opdrachtgevers uitgevoerd in combinatie met warehousing. 

Kijk voor meer informatie op http://www.vanopzeeland.nl/ 

Waarom Lean & Green?

Bert Brouwers is directeur van Lean & Green Star Winner Van Opzeeland, dochterbedrijf van Nabuurs, tevens Lean & Green Star Winner. In drie jaar tijd behaalde Van Opzeeland de Lean &Green Star. Als een van de eersten gaat het bedrijf in 2014 door voor de Tweede Lean & Green Star.

Wat betekent het winnen van de Lean & Green Personal Mobility Award voor Van Opzeeland?
Connekt laat met Lean &Green zien dat duurzaamheid een zakelijke kant heeft. Voor ons bestaat Lean & Green uit 3 componenten. Ten eerste past Lean & Green binnen onze ambitie voor maatschappelijke verantwoording. Dit betekent niet alleen minder CO2-uitstoot maar ook aandacht voor veiligheid en uitstoot van fijnstof (Euro 5/6 motoren). In de tweede plaats biedt Lean & Green Van Opzeeland commerciële kansen. Onze potentiële klanten vinden het belangrijk dat wij Lean & Green zijn, en bestaande klanten beoordelen ons erop. Voor een specialist in stadsdistributie, zoals wij, is die groene uitstraling heel belangrijk. Want in zo’n drukke stad spring je in het oog, en wil je laten zien dat je je inzet voor een schonere lucht en veiligheid. In de derde plaats is Lean &Green kostentechnisch interessant. Meestal moet je financieel investeren om mooie dingen te doen voor het milieu. Maar het verhaal van Lean & Green is een rekensom met een positieve uitkomst: minder energieverbruik levert immers een kostenvoordeel op. Diesel is met onze 75 vrachtwagens hier de belangrijkste component, maar we hebben ook LED verlichting gerealiseerd in het magazijn, en ons gasverbruik verminderd. Dat voel je in je portemonnee. En je bent nog goed bezig voor een hoger doel ook.

Wat is uw persoonlijke motivatie?
Ik vind duurzaamheid een goed streven voor iedereen. Want ik geloof, dat we niet op aarde zijn om alleen in het hier en nu te leven, maar dat we een verantwoordelijkheid hebben voor de toekomst. Zelf heb ik jonge kinderen. Voor hen en ook voor hun kinderen vind ik het belangrijk dat ze straks nog steeds goed kunnen leven. Die maatschappelijke verantwoordelijkheid geldt voor ons allemaal.

Onlangs kwamen jullie in het nieuws vanwege een innovatieve samenwerking met Halfords, waarbij Lean & Green een rol speelt. Hoe?
Vanwege ons specialisme in stadsdistributie, en tegelijkertijd onze efficiënte aanpak, is Halfords een samenwerking aangegaan met Van Opzeeland. Voorheen reed Halfords vaste routes met een lokale transporteur, een keer per week langs elke winkel in Nederland. Maar dat waren geen optimale routes: of de vrachtwagen vol zat of niet, maakte niet uit. Van Opzeeland optimaliseert de routes nu wel. We doen alle winkels 1 x per 2 weken aan, waardoor onze dropgrootte behoorlijk groter is geworden. Tegelijkertijd is de service voor Halfords niet verminderd, maar juist op maat gemaakt. Want we gaan geheel flexibel tussentijdse kleinere leveringen doen, via ons dagelijkse landelijke distributienetwerk, exact op maat en behoefte. Hierdoor combineren we de snelheid van ons bestaande distributienetwerk met de efficiëntie van grotere rechtstreekse leveringen. Dit is het innovatieve en de kern van deze samenwerking die het voordeel brengt bij Halfords en waarom ze ons gekozen hebben. Zo’n netwerk-op-maat, met een efficiënte volumestroom, past helemaal binnen Lean & Green.

Van Opzeeland ontving in 2010 de Lean & Green Award, en in 2013 de Lean & Green Star. Gaan jullie door voor de Tweede Star?
Jazeker. Met Lean & Green zitten we op een spoor dat ons niet alleen financieel en commercieel veel brengt, maar waarmee we ook onze persoonlijke drive voor duurzaamheid kunnen realiseren. Dus natuurlijk gaan we verder met dit traject. Als bedrijf moet je je nu eenmaal blijven ontwikkelen. Denk alleen al aan de geautomatiseerde planning, die we mede door Lean and Green gestart zijn: inmiddels zijn we alweer toe aan een nieuwe versie. We gaan ook meer steeds meer LZV’s inzetten. En we willen ook meer gebruik maken van het Lean &Green netwerk. Want schaalvergroting betekent efficiency. Die kans biedt Lean & Green ons ook.

Hoe kan Connekt jullie helpen om verder te groeien in duurzame mobiliteit?
In de eerste plaats door het goede werk voort te zetten, en nog meer reclame te maken voor dit doel. De bewustwording van de noodzaak en de kansen van duurzame mobiliteit beschouw ik als een verdienste van Connekt. Die bewustwording beperkt zich niet tot de transportbedrijven: ook verladers, overheid, en andere organisaties willen verder met Lean & Green. Daar hebben we allemaal baat bij. In de tweede plaats is het belangrijk dat Connekt de monitoring goed blijft regelen. Want niets menselijks is ons vreemd: controle versterkt de motivatie, en komt de resultaten dus ten goede.

Wat zou u tegen bedrijven, die nog geen lid zijn van de Lean and Green Community, willen zeggen?
Geef duurzaamheid de aandacht die het verdient, want het brengt je veel. Bovendien zit de kracht van Lean & Green in de collectiviteit: individueel lukt het niet, maar samen zijn we sterk. In de breedte heeft Lean & Green pas echt effect.