2e Lean & Green Star voor E. van Wijk

‘Ondernemen en verduurzamen gaan hand in hand’

 

Ontdek hoe E. van Wijk al 3 generaties lang streeft naar maximale efficiëntie in het wagenpark en in drie jaar tijd 10,81% CO2-reductie per laadmeter reduceerde. 

> Focus op rijgedrag
> Investeer in technologie
> Deel je kennis
> Werk samen

 

Vroeger, toen de uitstoot nog zichtbaar was

‘Mijn vader vertelde altijd het verhaal over de Brennerpas,’ reageert Ewout van Wijk op de vraag welke rol duurzaamheid speelt bij transportbedrijf E. van Wijk. ‘Hij overnachtte daar met zijn vrachtwagen, en het stond daar helemaal vol met trucks. ’s Nachts vroor het tot onder -10 dus toen alle trucks de volgende ochtend de motor startte zag mijn vader een gigantisch wolkendek optrekken, de uitstoot was letterlijk zichtbaar. Mijn vader dacht bij zichzelf: waar moet het heen met de aarde?’

 

‘Mijn opa noemde onze chauffeurs al steevast de ambassadeurs.’

| Ewout van Wijk, directeur E van Wijk

 

Goed zorgen voor wat je tijdelijk wordt toevertrouwd

De motivatie om te verduurzamen zit in het bloed bij logistiek dienstverlener E. van Wijk. Huidig directeur Ewout van Wijk is de 3e generatie en draagt zowel dezelfde naam als de normen en waarden van zijn opa. ‘Mijn opa richtte het bedrijf op in 1948, hij was christelijk conservatief. Die christelijke normen en waarden liggen aan de basis van onze organisatiecultuur: hoe we met de aarde omgaan, met elkaar, onze klanten en hun producten. Er wordt tijdelijk iets aan je toevertrouwd en daar moet je goed voor zorgen. Hij noemde onze chauffeurs al steevast ambassadeurs.’

 

‘Snel leveren is niet altijd duurzaam. Het kan overservice worden die leidt tot inefficiency.’

| Ewout van Wijk, directeur E van Wijk

 

Data grootste uitdaging voor de 2e Lean & Green Star bij E. van Wijk

‘De grootste uitdaging in het proces naar de 2e Star was de data van de uitstoot per laadmeter,’ vertelt Sander de Vries, Business Analyst bij E. van Wijk. ‘De datakwaliteit in het Lean & Green programma is belangrijker dan ik van tevoren had gedacht. Sinds 2018 werken we met een margemonitor, voor 2017 hadden we de data per laadmeter niet onder controle. Dat is behoorlijk complex met meerdere orders per rit en 250.000 orders op jaarbasis. Door de afwijkingen te onderzoeken en deze aan te passen hebben we dat opgelost. Dit hebben we gepresteerd aan Lean & Green en daarna is het door de accountants gevalideerd.’

Haal het maximale uit je wagenpark

‘Opa was al 100% bezig met verduurzamen,’ vertelt Ewout met trots. ‘Hij hield het verbruik per truck bij en wilde maximale efficiency uit het wagenpark halen. Dat is ouderwetse zuinigheid, thuis en op het werk gold het motto: je verspilt niks. Je eet je bord leeg en haalt het maximale uit je wagenpark. Dat doen we tegenwoordig door te investeren in nieuwe wagens, door onze kennis te delen met DAF, door een constante focus op het rijdgedrag van de chauffeurs en door samen te werken met onze klanten om het aantal lege kilometers te reduceren. Ondernemen en verduurzamen gaan hand in hand: je bespaart kosten én je reduceert CO2.’

> Focus op rijgedrag

‘Onze chauffeurs worden getraind in energiezuinig rijden en krijgen iedere week terugkoppeling over hun rijgedrag. Zo’n chauffeurstraining is niks nieuws, je maakt het verschil wanneer je er een constante focus op hebt. Wij hebben een vaste trainer in dienst, monitoren de digitale rijgegevens en werken met een score- en waarderingssysteem. Die constante focus levert een enorme besparing op brandstof op.’

> Investeer in technologie

Een andere grote besparingsmaatregel bij E. van Wijk is het aanschaffen van nieuw materiaal. Ewout: ‘In nieuwe voertuigen versus oude voertuigen van 10 jaar oud zit zo 15 tot 20% verschil in uitstoot. Oude trucks kun je scrappen of verkopen, wij kiezen voor verkopen want hoe langer een truck meegaat, hoe duurzamer.

> Deel je (praktijk)kennis

E. van Wijk werkt al sinds oudsher met DAF. ‘Op die manier zijn we al heel lang betrokken bij het testrijden. Door onze praktijkkennis te delen leveren we een bijdrage aan de ontwikkeling van nieuwe trucks en technologie.’

> Werk samen

‘Voor het behalen van de 2e Lean & Green Star zijn we in gesprek gegaan met onze klanten én hun klanten over leveringsafspraken. Kun je in plaats van iedere dag leveren naar één of twee keer per week? Sommige klanten beloven iedere dag een levering ongeacht de ordergrootte. Snel leveren is niet altijd duurzaam. Het kan overservice worden die leidt tot inefficiency’.

E. van Wijk op weg naar de 3e Star in 2023 

Ewout: ‘We zijn gelijk doorgegaan met het plan van aanpak voor de 3e star. Jan van Lean & Green heeft ons geholpen hoe we dat het beste kunnen aanvliegen. Ons plan is de 3e Star te halen in 2023. Het aanpassen van onze brandstof zal daar een grote rol in spelen,’ licht hij als tipje van de sluier, ‘vermoedelijk gaan we mengen met een biobrandstof of helemaal HVO.’

 

Ook starten met verduurzamen?