GVT behaald 3e Lean & Green Star met behulp van slim plannen en de inzet van centrale hubs

Bij GVT Transport & Logistics gaat het veel om efficiency. Door slimmer hun werkzaamheden in te richten zorgen ze dat ze bijvoorbeeld minder kilometers hoeven te maken. Het maakt hun transport ook gelijk een stuk duurzamer. Met de inzet van een nieuw planpakket, samenwerkingen zoeken en het opzetten van centrale hubs gaan ze bewuster om met wat en hoeveel ze waar naartoe vervoeren.

 

“We gaat ervoor om dingen efficiënter te doen.” -geeft Lette Vrijhof (Quality & Project Manager bij GVT Transport & Logistics B.V.) aan. Het nieuwe planpakket heeft ervoor gezorgd dat ze slim kunnen omgaan met de levermomenten. “Het heeft ertoe geleid dat er minder wagens hetzelfde aantal laadmeters in dezelfde tijd rondbrengen. Met behulp van dit soort middelen passen we slimme maatregelen toe die een toegevoegde waarde leveren.”

| “Het bespreekbaar maken van logistieke aanpassingen is wel aan ons toevertrouwd.” |


De afgelopen tijd heeft het bedrijf ook steeds meer hubs in het leven geroepen.
“De dropdichtheid vergroten wij continue.” -aldus Stan Hamers (Managing Director bij GVT Transport & Logistics B.V.). Door een sterk netwerk neer te zetten kunnen ze vol tegen vol rijden. Ook zijn er samenwerkingsverbanden aangegaan bij verladers, waarbij ze hun wagens op locatie bij de verlader hebben staan en de verdeling direct op dat punt maken. “Een wagen wordt daar gelijk op de route geladen en kan direct daarvandaan uitleveren” -vertelt Lette. 

3e Lean & Green Star voor GVTData en duurzame keuzes maken 

“Het bespreekbaar maken van logistieke aanpassingen is wel aan ons toevertrouwd.” -geeft Stan aan. In die gesprekken valt of staat alles bij feiten. Dus zorgen ze ervoor dat ze de juiste data tot de beschikking hebben. “Kosten en duurzaamheid gaan hand in hand.” -vertelt Stan. Hij ziet wat er in de markt gebeurt en is van mening dat als je daarin iets wilt veranderen er meer aandacht moet komen voor details. “Het is iets wat klanten van ons verwachten en het is onze ambitie om onze klanten ook in de toekomst van de juiste informatie te voorzien.” De klanten van GVT ontvangen al standaard performance rapportages. Dit geeft de klanten periodiek inzicht in waar de kosten liggen. Daaraan willen ze steeds meer de uitstoot op detail niveau toevoegen. Hun klanten ondersteunen ze in deze ambities. 

Een volgende stap is om niet meer achteruit te kijken, maar juist meer vooruit. Dit hopen ze door actief in hun data te kijken en voorspellingen te doen. “Het is zaak om onze klanten mee te nemen in geheel.” -geeft Stan aan. Zo kunnen ze samen anders kijken naar de supply chain, want: “Feitelijk is het zo dat je minder kosten hebt als je minder moet vervoeren.” Het is voor veel van hun klanten wel een mindshift om te veranderen. Want er moet meer geconsolideerd worden, het aantal bestelmomenten moet minder. “We maken het voor onze klanten inzichtelijk en gaan er zo actief mee aan de slag.” -vertelt Stan.

CO2 reductie nu en in de toekomst 

Het bedrijf is zich verder aan het voorbereiden op wat komen gaat en maakt zich klaar voor de toekomst. Met de bouw van een nieuwe hub in Berkel en Rodenrijs houden ze bijvoorbeeld rekening met elektrificatie. Zo creëren ze een goede infrastructuur voor elektrische voertuigen en zorgen ze er tevens voor zelfvoorzienend te zijn. 

Uiteindelijk is het een combinatie van acties die GVT helpen duurzame stappen te nemen. Niet alleen in routes en materieel, maar alles rondom het rijden. Het reduceren van het aantal kilometers, analyse en coaching op rijgedrag in combinatie met een schoon en modern wagenpark: dat is wat Stan Hamers betreft een goede manier om reductie van de CO2 te realiseren. 

GVT ontvangt 3e Lean & Green StarBrede erkenning en klant specifieke analyses 

“Het behalen van de 3e Star heeft ons veel gebracht in de zin dat berekeningen van ons transport dermate is opgezet dat wij nu zelf analyses kunnen inzetten.” Stan geeft aan dat ze dit dan ook vertalen naar een klant specifieke analyse. Daarmee zijn ze voor de 4e al een heel eind. Hun data is namelijk doorlopend volledig. “Het is interessant om te zien hoe we dit met elkaar naar een hoger niveau kunnen tillen.”

Het bedrijf ervaart, naast meer inzichten in hun transport, ook andere voordelen van meedoen aan het CO2 reductieprogramma: “Lean & Green is een label wat iets zegt voor vervoerders en verladers en het is iets wat ze ook steunen. Het zorgt voor internationale erkenning voor wat we doen.” -aldus Stan. We kijken dan ook uit naar de verdere stappen die GVT zal ondernemen op weg naar hun 4e Star erkenning. 

comments

comments for this post are closed