Hoe data kan helpen jouw duurzame doelstellingen te behalen – kennissessie met BigMile

Wat kun je met de juiste data op het gebied van duurzaamheid bereiken? Op 6 mei organiseerden wij een kennissessie in samenwerking met data-analysetool BigMile. Tijdens de sessie kwamen twee praktijkvoorbeelden aan bod. Hierbij kregen deelnemers aan de sessie een kijkje in hoe je meer kunt halen uit de analyses en inzichten van jouw CO2 footprint rapportages.  

“Als je niet weet waar je staat weet je ook niet waar je naartoe moet bewegen.” -vertelt Alex Matatula (Head of Community Lean & Green). Om jouw duurzame doelstellingen te kunnen nastreven is het goed om te weten wat je startpunt is. En BigMile kan daarbij helpen.

 

| “Je moet soms ook beginnen met wat je hebt en niet wachten tot je perfecte data hebt.” |

De juiste data 

Heb je dan niet de juiste kwaliteit data nodig van jouw partners? Het is een vraag die tijdens de sessie langskomt. Met relatief weinig data kunnen je al starten met meten.” -licht Sven Poot toe (Business Development Consultant bij BigMile). Gelukkig maar, want Ricoh ervaarde dat het opvragen van de data van hun partners een uitdaging bleek. Het bedrijf is gespecialiseerd op het leveren van machines op kantoren. Het overgrote deel van hun producten gaat via deep sea naar Rotterdam en een klein gedeelte per trein. Als verlader zijn ze voor hoge kwaliteit data afhankelijk van hun vervoerders. Om de juiste data steeds elke maand op te vragen, dat was niet echt een optie. – vertelt aldus Stef Jacobs, Transport Supervisor bij Ricoh. “Je moet soms ook beginnen met wat je hebt en niet wachten tot je perfecte data hebt.” -aldus Jacobs. Samen met BigMile zijn ze dan ook gaan kijken wat ze uit hun eigen data konden halen. 

Voor Van den Bosch begint het bij de nulmeting, waarna ze uiteindelijk verder inzoomen en zich richten op hun lanes. “Het is belangrijk om die nulmeting te hebben. Wanneer je boven de CO2voet komt verwacht Schouten dat bedrijven uiteindelijk de toekomstige CO2tax zullen moeten gaan betalen. Ze willen dat dan ook voor zijn en hopen hun klanten te stimuleren om nu al serieus te kijken naar hoe ze hun emissies kunnen terugbrengen. 

Wat je kunt met data 

Lean & Green Summit 2020:duurzame logistiek - modal shiftMet eigen data kom je al een eind. Ricoh weet immers waar het product vandaan komt, waar het naartoe gaat en hoe het door de supply chain gaat. BigMile maakt daar dan een berekening op. Met behulp van die resultaten willen ze stappen nemen. “We werken aan 2% absolute CO2reductie per jaar.-aldus Jacobs. Dit doen zij onder andere door de inzet van andere modaliteiten. 

Van den Bosch doet overwegend lange afstanden en gebruikt dan ook veel containers. Sinds 2010 hebben ze de modal shift gemaakt, en sinds die tijd gaat het merendeel van hun containers over het spoor en binnenwateren. “Voorheen hadden we een beetje een blinde vlek als het ging om de actuele uitstoot.” -vertelt Dick Schouten, Project Manager bij Van den Bosch. Ze hadden wel de data, maar moesten op zoek naar wat ze ermee konden. “Minder emissie is vaak ook een kwestie van prijs.” -geeft Schouten aan. Door naar aanleiding van hun data het gesprek aan te gaan met hun klanten kunnen ze kijken hoe ze gezamenlijk de CO2uitstoot kunnen reduceren.

 

| “Bedrijven zijn ook vaak ook op zoek naar opties en inzichten.” |

 

Samenwerking en CO2 reductie als onderdeel van de offerte 

Van den Bosch neemt hun rol in de verduurzaming zeer serieus en voegt deze kennis toe aan de offertes die ze uitbrengen. Ze gebruiken verschillende parameters waarmee ze spelen, zoals de CO2uitstoot, leadtime en prijs. Zo geven ze de klant opties om uit te kiezen. “Een klant kan bijvoorbeeld kiezen voor een scenario waar ze wellicht langer onderweg zijn, minder uitstoten en iets minder kosten kwijt zijn.” – aldus Schouten. Hij geeft aan dat bedrijven ook vaak ook op zoek zijn naar opties en inzichten. Zo kijken ze samen naar de kansen die er liggen, zoals alternatieve brandstoffen en efficiëntere routing. Van den Bosch ziet het als een mooie uitdaging om samen met iedere klant een emissiereductie te vinden.  

Bij Ricoh is het transport uitbesteed, dus samenwerking is ontzettend belangrijk. Dat vraagt ook om slim samenwerken. Ze gebruiken dan ook verschillende datafiles, voor inbound en outbound. Zo zijn ze van een pull naar een push strategie gegaan, zodat ze op lange termijn rekening kunnen houden met de vraag van hun klanten. 

Jouw duurzame doelstellingen behalen 

Lean & Green introductieHet delen van inzichten in de CO2prestatie is waardevol in het behalen van jouw duurzame doelstellingen. Zo kun je namelijk benadrukken welke potentiële verbeterpunten er mogelijk zijn. En door de juiste vragen te stellen kom je verder. Wil je graag stappen maken in het behalen van jouw duurzame doelstellingen? En lijkt het je mooi om erkenning te krijgen voor het behalen van jouw CO2reducerende prestaties? Neem dan deel aan het Lean & Green programma. Maak kennis met Lean & Green via een van onze kosteloze ‘Fast Lane’ introductiesessies. Ga naar www.lean-green.nl/events en meld je aan. 

comments

comments for this post are closed