Transport verduurzamen: dat doe je samen! Niet alleen door samen te werken, maar ook door van elkaar te leren. Om die reden vroegen wij onze deelnemers om samen met ons te reflecteren op het afgelopen jaar en vooruit te kijken naar de mogelijkheden van 2020. Welke maatregelen hebben onze deelnemers het afgelopen jaar het meest geholpen en welke duurzame stappen willen zij dit jaar realiseren? Wij gingen, gewapend met drie elektrische auto’s en taart, langs om de gehaalde successen met ze te vieren. 

Optimalisatie van de transportplanning 

Wil je overbodige kilometers voorkomen dan is de planning cruciaal. Door hier bewust mee bezig te zijn zorg je bijvoorbeeld voor minimale wachttijden en kortste-pad-algoritmen. Hier bewust mee aan de slag gaan heeft HSF Logistics enorm geholpen hun besparingsmaatregelen. Bij Grolsch hebben ze de ambities om nog meer in te spelen op deze manier van transportplanning. Met behulp van transportmanagementsystemen hopen zij dit jaar nog beter te plannen en de samenwerkingen te optimaliseren. Bij BSH hebben ze ingezet op directe levering aan consumenten en zijn ze een fijne samenwerking aangegaan met Vonk & Co om dit nog beter te faciliteren. Toen we bij Van der Wal welkom werden geheten zagen we levensgroot Kill Empty Running’ op de wand staat. Een duidelijk statement, het bedrijf heeft namelijk als doelstelling elk jaar 2% minder lege km te rijden. 

De invoering van zero-emissiezones in steden heeft effect op de stadslogistiek. Een aantal partijen willen zich dit jaar daarom nog meer richten op stadsdistributie van goederen in toekomstige zero emissie zones. Lean & Green deelnemer Lekkerland

Distributie in de steden 

De invoering van zero-emissiezones in steden heeft effect op de stadslogistiek. Dit is voor bedrijven als Jumbo (zeker ook met hun nieuwe samenwerking met de Hema) en Lekkerland best een uitdaging. Deze partijen willen zich daarom dit jaar nog meer gaan richten op stadsdistributie van goederen in toekomstige zero emissie zones. Wesseling is om diezelfde reden een samenwerking begonnen met de Fietskoeriers en ook PostNL streeft naar emissievrije stadslogistiek.

Voertuigen en brandstoffen 

Waar je op rijdt en hoe je rijdt heeft ook effect op het brandstofverbruik. De Rooy Transport uit ‘t Goy levert nu al elektrisch. Eigenaar Peter de Rooy: “De huidige elektrische truck rijdt vooral op Utrecht. Deze gaat er binnenkort uit en wordt gerecycled voor onze de energieopslag van de zonnepanelen. Twee nieuwe e-trucks zijn besteld.” 

Door de bandenspanning van de voertuigen op het juiste niveau te houden, vermindert dit de rolweerstand en daarmee het brandstofverbruik. Rabelink en HM Verploegen hebben hier dan ook allebei actief op ingespeeld. H.M. Verploegen en ook Logistiekcentrum Stad Alkmaar gebruiken stikstof in plaats van een gewone compressor en Rabelink meet automatisch de bandenspanning met hun Ventech systeem. Alternatieve brandstoffen hebben ook hun intrede gedaan bij onze deelnemers. Zo is Logistiekcentrum Stad Alkmaar deels over op LNG en HVO 20% en overwegen zij over te gaan naar 100%. 

Verandering van de vervoerswijze 

Er is natuurlijk meer dan wegtransport. Verplaatsing van wegvervoer naar (binnenvaart)schip of trein kan een grote bijdrage leveren aan de doelen van het Klimaatakkoord. Binnenvaart en spoor veroorzaken duidelijk minder CO2-uitstoot per container. Zowel Moonen Packaging als Refresco hebben zichzelf dan ook als challenge gegeven om (nog) meer intermodaal te gaan in 2020. Vlakglas Recycling werkt aan de verduurzaming van hun logistiek door gebruik te maken van binnenvaart. Maar ook treinen worden goed ingezet. Zo zijn we langsgegaan bij ECT Hutchison Ports, de grootste treinoperator van de Maasvlakte. De Polen corridor tussen Tilburg en Rzepin is de trots van GVT en zij vertelden ons dat ze binnenkort overgaan naar zes treinen in de week. In  samenwerking met Container Terminal Tilburg  , onderdeel van de GVT Groep weten zij forse stappen te zetten in het Lean & Green Programma.  Swinkels heeft als challenge het volume naar Noord Frankrijk van de weg halen. Een flinke uitdaging, daarom nodigen ze iedereen, die voor de volumes op Frankrijk een goede oplossing heeft, uit om hierover met ze in gesprek te gaan.  Lean & Green deelnemer Nedcargo

Warehousing en energievoorziening 

Zelf duurzame energie genereren is erg populair bij onze leden. Jumbo, ESH Media, Mainfreight, Kloosterboer en Refresco hebben gezamenlijk al vele zonnepanelen toegevoegd aan hun panden. Rensa heeft naast vele zonnepanelen ook groen gas in alle panden. Grolsch is volledig op Nederlandse windenergie overgegaan en Refresco is naast de zonnepanelen ook op hun kantoor op een bewuste manier bezig met afvalscheiding. Mainfreight, Logistiekcentrum Stad Alkmaar en Kloosterboer hebben ook aanvullende maatregelen getroffen: ze hebben hun tl-verlichting vervangen voor LED. Maar van compensatie is ook sprake: Nedcargo doet aan CO2 compensatie door middel van herbebossing en overweegt CO2 opslag in veenbanken.

Al met al was het een mooie, volle dag, met veel boeiende gesprekken. In totaal hebben we in één dag iets meer dan 30 bedrijven bezocht. Daarbij hebben we bovendien weer nieuw respect opgedaan voor alle logistieke partijen die elke dag de weg op zijn om hetzelfde te doen. 

Ben jij geïnspireerd geraakt door de maatregelen van een van onze deelnemers en wil jij ook stappen maken? Maak dan direct via deze link een afspraak met Alex of Dirk.

comments

Add comment

Your comment will be revised by the site if needed.