Met deze 5 maatregelen reduceerde VTS Transport & Logistics 23% CO2-uitstoot

 

Koel leveren en CO2 reduceren? Het is mogelijk. Koel opslaan en leveren drukt een zware stempel op je CO2-uitstoot. Desondanks wist deze Lean & Green deelnemer, die vanuit Boxmeer de opslag en het transport verzorgt van medicijnen en farmaceutische producten door heel Europa, de 1e Star binnen te slepen met een CO2-reductie van 23%. Lars Arends, sustainability officer en data analist bij VTS, vertelt hoe ze dit realiseerden.

 

Om de 1e Lean & Green Star te behalen dien je 20% reductie aan te tonen in 5 jaar tijd. VTS toonde 23% reductie aan in 4 jaar tijd. Hoe komt het dat jullie de data zo snel op orde hadden? ‘We vinden data heel belangrijk en meten zoveel als mogelijk, het is de basis om jezelf te verbeteren. Onze klanten bieden we 100% temperatuurgarantie, zodra hun product de deur uitgaat ontvangen ze een temperatuurgrafiek. De brandstof- en zendingsdata die we nodig hadden in de Lean & Green analyse hadden we snel voorhanden; 90% van het transport doen we zelf. Van iedere zending houden we bij wat we rijden, met welke auto, de tijd en het brandstofverbruik. Sinds kort hebben we een tool geïmplementeerd in ons TMS die per rit de CO2-uitstoot berekend.’

 

‘De elektrische koelmotor wordt opgeladen via een stekker en tijdens het rijden via een regeneratieve as.’

| Lars Arends, sustainability officer en data analist bij VTS

 

30 tot 40% van jullie CO2-uitstoot is afkomstig van de koelmotoren. Waar lopen die op en wat is jullie plan om ze te verduurzamen? ‘Dat klopt, de koelmotoren vormen een groot onderdeel van onze CO2-uitstoot. Ze lopen nu op diesel en we willen geleidelijk overgaan op elektrisch,’ vertelt Lars. ‘We hebben nu twee trailers welke zijn uitgerust met een elektrische koelmotor. Naast dat deze trailers opgeladen worden met een stekker, zijn de trailers ook uitgerust met een regeneratieve as. Hiermee wordt tijdens het rijden energie opgewekt voor de accu van de koelmotor en het bereik van de trailer vergroot. Hier rijden we mee sinds februari dit jaar, vanuit data is het dus te kort om er een conclusie aan te verbinden, maar het scheelt zeker.’

De trailers van VTS die voorzien zijn van elektrische koelmotoren

Wat zijn jullie toekomstplannen om verder te verduurzamen?
‘Met onze last mile diensten bezorgen we binnen de Benelux op doosniveau bij apotheken, ziekenhuizen en mensen thuis. In 2030 willen we daarmee 0 uitstoot. Het is heel ambitieus, maar er lopen ook veel duurzaamheidsprojecten,’ vertelt Lars enthousiast. ‘We kijken nu naar een elektrisch laadplein en onderzoeken de haalbaarheid van rijden met zonnepanelen op de trailers. Die tweede en derde Lean & Green Star gaan we op korte termijn dus zeker binnenslepen,’ sluit hij gemotiveerd af.

 

Scroll verder en lees de 5 maatregelen die VTS toepaste bij het koel leveren en CO2 reduceren

‘In de data kan ik zien dat onze chauffeurs zuiniger zijn gaan rijden, het brandstofverbruik blijft steevast dalen.’

| Lars Arends, sustainability officer en data analist bij VTS

 

>

Dit vind je misschien ook interessant:

  • Ben je ook Lean & Green deelnemer en wil je met VTS kennismaken, sparren of samenwerken? Neem contact op via Sales@vts.nl.
  • Ontdek alle maatregelen om te verduurzamen.

comments

comments for this post are closed