Lancering eerste methode voor CO₂-effectiviteit in de logistiek: Lean analytiX™

Aad Veenman, boegbeeld van de Topsector Logistiek, en Nico Anten, voorzitter Connekt, lanceerden op 29 maart samen met onder meer Global Customer Logistics Manager Fred Hooft van Bavaria een nieuwe methode om de effectiviteit van vervoer gerelateerd aan uitstoot te bepalen: Lean analytiX™

Aad Veenman, boegbeeld van de Topsector Logistiek, en Nico Aad Veenman, boegbeeld van de Topsector Logistiek, en Nico Anten, voorzitter Connekt, lanceerden op 29 maart samen met onder meer Global Customer Logistics Manager Fred Hooft van Bavaria een nieuwe methode om de effectiviteit van vervoer gerelateerd aan uitstoot te bepalen: Lean analytiX™De methode is een initiatief van de Topsector Logistiek en Connekt en geeft bedrijven inzicht waar ze hun logistiek nog verder kunnen verduurzamen. Naar verwachting kunnen de extra besparingen oplopen tot tientallen procenten. Connekt heeft de methode in de afgelopen 1,5 jaar met verladers en vervoerders uit het Lean & Green netwerk uitgewerkt en getest, zowel in Nederland als in internationale supply chains.

 


V.l.n.r.: Aad Veenman, Staatssecretaris Van Veldhoven, Fred Hooft, Global Customer Logistics Manager Bavaria, Wim Busser, Support Director Benelux ‎BCTN BV, Mischa van den Berg, Supply Chain Manager DIS ‎Refresco Benelux, Christophe Campe, VP EUROPE Strategic Business Unit CHEP EUROPE, Nico Anten

Bekijk het lanceringsfilmpje op https://youtu.be/5z-XCHdg1cI

De lancering vond plaats tijdens het Jaarcongres van de Topsector Logistiek in het Philips Stadion te Eindhoven. Ook staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat was hierbij aanwezig: “Goed om te zien dat het mogelijk wordt gemaakt om tot in internationale supply chains de CO2-uitstoot zichtbaar te maken. Deze methode kan een significante bijdrage leveren aan het halen van 25 Mton uitstoot in 2030 voor mobiliteit. Hopelijk zet dit initiatief ook andere bedrijven aan om een bijdrage te leveren om onze doelstellingen te halen.”

Achtergrond
Natuurlijk doet iedere ondernemer in de logistiek al zijn best om slim, efficiënt en tegen zo laag mogelijke kosten te transporteren. Uit onderzoek onder leden van het Lean & Green programma uitgevoerd voor de Topsector Logistiek blijkt dat er meer mogelijkheden zijn om zowel geld te besparen als uitstoot te reduceren. Planningssystemen en financiële systemen geven al veel informatie, maar er blijkt nog meer zichtbaar te worden door ladingsgegevens en brandstofverbruik te combineren. Lean analytiX™ geeft op basis van harde gegevens inzicht in de CO₂-prestatie: hoe effectief is het vervoer uitgezet tegen de uitstoot die veroorzaakt wordt? Dat kan in detail per klant of regio per periode, maar ook over internationale supply chains heen. Die analyse blijkt heel veel concreet besparings- en verbeterpotentieel op te leveren, wat direct aangepakt kan worden.

Lean analytiX™ is de eerste methode voor CO₂-effectiviteit in de logistiek. Er zijn al meerdere methodes om de uitstoot van transport in te schatten, maar de stap om de effectiviteit uit echte data te halen is nieuw.

Hoe werkt Lean analytiX™?
Als uitgangspunt neemt Lean analytiX™ de harde gegevens uit het primaire proces van het transport: 1. hoeveel goederen moeten worden verplaatst van waar naar waar; en 2. hoeveel brandstof (of energie) wordt voor deze prestatie gebruikt. De gegevens worden gecombineerd en verwerkt tot een data-file die goed geanalyseerd kan worden. Bij de tests bij meer dan 80 bedrijven bleek telkens dat er nieuwe omvangrijke verbetermogelijkheden zichtbaar werden in de analyse.

Het voordeel van deze bewerkte data-file is dat gegevens van meerdere transporteurs of terminals of warehouses gecombineerd kunnen worden om een complete supply chain te analyseren, over meerdere landen of continenten. Dat optellen en combineren werkt ook met files van verschillende kwaliteit: lang niet overal is de beschikbaarheid van gedetailleerde (digitale) data zo goed als in Nederland, soms moeten gegevens geschat worden. In de analyses wordt die informatie-positie ook zichtbaar: het wordt zichtbaar hoe goed de data is die gebruikt wordt bij een analyse.

Als onderdeel van Lean analytiX™ worden eenvoudige standaard analyses aangeleverd, of een geavanceerd analysetool voor eigen gebruik. De opzet is dat bedrijven zelf of met behulp van gespecialiseerde bureaus naar keuze zelf hun analyses doen en verbeterprogramma’s uitvoeren. Lean analytiX™is gericht op “meten is weten”.

 

Voor wie?
Lean analytiX™ plus is bedoeld voor verladers en hun logistiek dienstverleners, in nationale en internationale supply chains. Lean analytiX™ basic is voor dienstverleners zonder of met enkele subcontractors.

Nico Anten, voorzitter Connekt: “Lean analytiX™ is direct toepasbaar en levert direct besparing op. Snelheid is belangrijk, want hoe sneller we de CO₂-uitstoot kunnen verminderen, des te meer we bijdragen aan de klimaatdoelstellingen. CO₂ haal je niet zo gemakkelijk uit de atmosfeer. Vergelijk het met een badkuip die langzaam volstroomt met water: hoe eerder je de kraan dichtdraait, hoe beter. Lean gaat altijd hand in hand met Green. Het inzicht van Lean analytiX™ biedt een handelingsperspectief waarmee je aan de slag kunt gaan in het actieprogramma Lean & Green Europe.”

Fred Hooft, Global Customer Logistics Manager Bavaria: “Wij calculeren en alloceren al jaren de CO2-uitstoot van ons transport, maar omdat we nu met Lean analytiX™ precies weten of we gouden, zilveren of bronzen data hebben, weten we welk deel van de keten we nog kunnen beïnvloeden. Het voordeel van Lean analytiX™ is dat je met behulp van deze data beter kunt sturen. Je komt in de cockpit te zitten en ziet waar je het beter kunt doen wat betreft CO2-uitstoot. Nu kun je heel lange supply chains, met stukken waar je weinig echte meetdata van hebt, zoals bijvoorbeeld de laatste 400km van een Afrikaanse haven het binnenland in, toch compleet bekijken. En uit die analyses blijkt dat je heel goed kunt zien waar je nog kunt besparen.”