Lean & Green Award winnaar CleanLease pakt niet alleen transport, maar ook circulariteit aan

CleanLease is een onderneming die zich bezighoudt met textielreiniging en -logistiek voor ziekenhuizen, zorginstellingen en vakantieparken. CleanLease heeft 27 vestigingen in Nederland en België en hebben 140 voertuigen rondrijden. Dus hebben ze te maken met een grote hoeveelheid transportbewegingen, die bovendien in af- en aanvoer ook perfect afgestemd moeten zijn met wat hun klanten nodig hebben. 

 

Lean & Green Award winnaar CleanleaseDuurzaamheid is altijd al een thema geweest en er waren binnen CleanLease dan ook veel lokale initiatieven. In haar MVO-beleid heeft CleanLease als één van haar doelstellingen aangegeven om in 2030 een CO2 reductie te behalen van 50%. Om aan dit programma voldoende slagkracht te kunnen geven hebben ze een centraal team hebben gevormd dat bestaat uit de diverse disciplines. “Op de verschillende locaties en afdelingen gebeurde best veel op MVO-gebied maar we haalden daar niet het maximale resultaat uit”, aldus Arnoud Clement (Project Manager bij CleanLease). Door dit vanuit een centraal team te doen konden ze ook de vraag vanuit klanten over wat hun duurzame bijdrage is duidelijker beantwoorden. “Middels dit team werken we steeds meer vanuit één gedeelde gedachte en voeren we ons programma uit.” 

 

|”Het is waardevol om te zien hoe andere partijen die met dezelfde problematiek zitten met deze uitdagingen omgaan.” |

 

Kennis delen en ophalen binnen de Lean & Green community 

Arnoud was al bekend met Lean & Green voordat hij bij CleanLease kwam werken. Ook binnen CleanLease kwam het programma ter sprake. Het gaf ze de mogelijkheid om op een gestructureerde manier hun duurzame doelstellingen aan te pakken, gevalideerd door een externe partij. Met behulp van de inzichten in hun eigen prestatie kunnen ze effectief sturen en rapporteren. Maar meedoen aan het programma gaat wat Arnoud betreft verder dan het inzichtelijk maken van de CO2 prestatie: “Het gaat om kennis delen en leren van andere deelnemers. Het is waardevol om te zien hoe andere partijen die met dezelfde problematiek zitten met deze uitdagingen omgaan.” 

Duurzame brandstof en betere beladingsgraad 

Cleanlease behaald Lean & Green AwardLogistiek is ook voor de klanten van CleanLease een belangrijke factor in het duurzaamheidsaspect. De wagens voor de distributie van het textiel staan immers regelmatig bij hen op de stoep. De belangrijkste maatregel die ze hebben getroffen was het vernieuwen van het wagenpark. Daarbij hebben ze ook aandacht gegeven aan de optimalisatie van banden management en het trainen van chauffeurs. Ook daarin werkt CleanLease samen met vaste partners. Naast veiligheid is dat iets waarmee Arnoud verwacht flinke stappen te maken: “Zo kunnen we al 5 tot 10 procent aan brandstof besparen.”  

Daarnaast zijn ze binnen het bedrijf altijd op zoek naar nieuwe logistieke modellen. Zo rijden ze op groen gas in de achterhoek, maken ze slim gebruik van wisseltrailers en zetten ze een hybride truck in bij het Erasmus MC in Rotterdam. Arnoud geeft aan dat CleanLease ook al bewust bezig is met hoe ze verder kunnen gaan met de verduurzaming van hun logistiek: “We kijken ernaar hoe we dit jaar kunnen starten met HVO 100. Dat levert een directe besparing op.” In 2022 willen ze aandacht besteden aan hun rolcontainers om zo de beladingsgraad daarvan te optimaliseren. Daarvoor zet CleanLease het ERP systeem in om dat te ondersteunen. “Een washand neemt minder ruimte in dan een dekbed. Het ERP systeem berekent dit dan uit om zo optimaal mogelijk containers te vullen.”  

 

| CleanLease“Door slimmer te plannen, hoeven we minder vaak langs bij klanten en kunnen we kilometers en dus brandstof besparen.” |

 

Samen met klanten de routeplanning optimaliseren 

De afstemming tussen wasserij en transport is belangrijk, ook in het plannen van hun routes. De optimalisatie van routes is dan ook een vast onderdeel geworden van het verduurzamingsprogramma, weet Arnoud te vertellen: “We zijn de routeplanning aan het optimaliseren met nieuwe TMS software.” De tijd van Google Maps en Excel bestanden zijn wat Arnoud betreft voorbij: “De juiste levertijden voor klanten, berekenen van afstanden en volumes kun je nauwkeuriger met software doen.”  

CleanLease is gesprekken met haar klanten aangegaan om het aantal stops te kunnen reduceren. Arnoud geeft aan dat ze routes nu inrichten op hoe vaak ze bij welke klanten langs moeten. “Door slimmer te plannen, hoeven we bijvoorbeeld minder vaak langs te gaan bij kleinere klanten en kunnen we kilometers en dus brandstof besparen.” Dat is natuurlijk een logische gedachte, maar wel iets wat je goed met iedere klant moet afspreken.  

De zorg ontzorgen 

Lean & Green Award winnaar CleanleaseAls uitbreiding van de dienstverlening richting hun klanten werkt CleanLease met ze samen om te kijken hoe ze kunnen helpen bij hun interne logistiek. Arnoud geeft aan dat dit helpt bij een betere voorbereiding en opslag van hun voorraad. “Vooral om het voorraadniveau van de klanten zo laag mogelijk te houden, zonder dat zij misgrijpen.” CleanLease verwacht met de bovengenoemde software tool hun klanten daarin te ondersteunen. “Zo hebben we de voorraad zelf in beheer en kunnen we er ook beter op sturen.” Iets wat met name in de zorgsector, een belangrijke sector, erg relevant is. Met behulp van meerdere voorraadpunten kan CleanLease hun transport er beter op aanpassen. “Het gaat ook om ontzorgen, zodat onze klanten gewoon hun werk zo goed mogelijk kunnen blijven doen.” Dat is natuurlijk een mooie gedachte. Zeker in deze sector, waar de druk erg hoog is. 

Circulariteit en textiel 

Circulariteit speelt een steeds belangrijkere rol binnen de Lean & Green community. En CleanLease is daar geen uitzondering in. “Logistiek is verantwoordelijk voor 20% van de CO2-uitstoot.” vertelt Arnoud. We zoeken dus ook steeds naar oplossingen die een zo groot mogelijk impact hebben. “We willen zo efficiënt mogelijk omgaan met ons textiel. Elk katoen wat niet verbouwd hoeft te worden draagt immers bij aan zorgvuldig gebruik van onze schaarse grondstoffen.” Arnoud geeft verder aan dat, naast de verduurzaming van hun logistiek, er tal van initiatieven zijn om de milieu-impact te verbeteren. Bijvoorbeeld door uitbreiding van samenwerkingen met  recyclebedrijven. Zo moet in 2030 95% van alle textiel ge-upcycled worden naar nieuwe textiel- en kledingproducten. “We zetten verder volop in met de ontwikkeling van nieuwe producten zodat we uitstekende reusable alternatieven kunnen bieden voor wegwerpproducten. De interesse daarvoor is groot”.  Zo wil ook CleanLease een actieve bijdrage te leveren aan het werken naar zero-waste.

Ook duurzame stappen maken?

Lean & Green Fast Lane SessieWil jij ook, net als Cleanlease, duurzame stappen maken binnen de logistieke tak van jouw organisatie? Neem dan kosteloos deel aan één van de Lean & Green ‘Fast Lane’ sessies. Hier maakt je op een laagdrempelige manier kennis met het Lean & Green programma en leer je welke data je nodig hebt om via data-analysetool BigMile jouw carbon footprint te berekenen. 

 

comments

comments for this post are closed