2e Star A.C. Rijnberg Transportservice B.V.: “We willen stappen blijven maken”

Logistiek dienstverlener A.C. Rijnberg Transportservice B.V. heeft een 2e Lean & Green Star behaald. Meerdere maatregelen zoals het optimaliseren van de transportplanning en bezettingsgraad werden gerealiseerd. A.C. Rijnberg Transportservice B.V. is gemotiveerd om verder te verduurzamen. We spraken Marieke van Hecke (HR en HSEQ Coördinator) over de prestatie en het Lean & Green traject.

 

Over A.C. Rijnberg Transportservice B.V.

A.C. Rijnberg Transportservice B.V. is een logistiek dienstverlener dat stukgoed-, groupagetransport en containertransport verzorgt. De stukgoed- en groupagetransport verzorgen zij met name in de Benelux, Duitsland en Frankrijk. De containers worden naar alle delen van de wereld verscheept. Ook rijdt A.C. Rijnberg Transportservice B.V. gevaarlijke stoffen met uitzondering van klasse 1 en 7. Tot slot heeft de logistiek dienstverlener opslagmogelijkheden: een groot deel van de loodsen zijn vast verhuurd, enkelen flexibel.

 

Duurzaamheid binnen A.C. Rijnberg Transportservice B.V.

“Iedereen weet dat er dingen moeten gaan veranderen op het gebied van duurzaamheid gezien alle klimaatafspraken. We zullen daarom steeds verder proberen te verduurzamen mits de investeringen of samenwerkingen dit toelaten,” aldus Marieke van Hecke. “We vinden het belangrijk om stappen te blijven maken.”

 

Het Lean & Green traject

A.C. Rijnberg Transportservice B.V. zocht in 2022 naar een tool om analyses te maken. Marieke: “We wilden onze CO2-reductie in kaart brengen en besloten hiervoor gebruik te maken van de tool BigMile.” Echter verliep het in kaart brengen van de juiste data niet volledig vlekkeloos. In 2022 is A.C. Rijnberg Transportservice B.V. overgestapt naar een ander TMS-systeem wegens beperkingen van het oude systeem. “Gaandeweg kwamen er erachter dat we de gegevens uit 2021 niet konden overzetten naar BigMile. We moesten dus wachten op de data over het gehele jaar 2022 om te starten met het analyseren. Om deze reden hebben we dus een jaar vertraging opgelopen.” Dit was echter niet de enige uitdaging voor de logistiek dienstverlener. “Ook kwamen we erachter dat we niet alle trajecten zuiver genoeg invoerden in ons systeem. Dit was voor ons een leermoment en zeker met het oog op de toekomst om trajecten goed uit te splitsen.”

 

Getroffen maatregelen

Om de 2e Lean & Green Star te behalen, heeft A.C. Rijnberg Transportservice B.V meerdere maatregelen getroffen, te noemen:

  • Optimalisatie van de transportplanning;
  • Reductie van lege kilometers door een optimale bezettingsgraad;
  • Overleggen en samenwerkingen met klanten en vervoerders over de bezettingsgraad;
  • Tanken en overstappen naar HVO100;
  • De aanschaf van een LNG auto, LZV combi’s;
  • De aanschaf en vervanging van LED verlichting.

 

De toekomst

A.C. Rijnberg Transportservice B.V. heeft meerdere doelen en plannen gesteld met betrekking tot het verder verduurzamen van haar logistieke processen. Marieke: “We zijn bezig met de aanschaf van een E-truck voor korte pendelritten in samenwerking met de klant. Voor diezelfde klant tanken we op vaste trajecten dedicated HVO. Daarnaast willen we een realtime dashboard implementeren zodat we ten alle tijden de CO2-uitstoot kunnen zien en berekenen per klant.

 

Wat is jullie beste tip om te verduurzamen?

Marieke van Hecke: “Zoek naar samenwerkingen om samen te verduurzamen. Als transporteur is alleen de investeringen maken nog een hele kluif, maar samen kom je een stuk verder.”

Ook starten met verduurzamen?

Ontdek hier alle verhalen van andere deelnemers;

Geef je op voor een kennissessie of event;

Schrijf je in voor de nieuwsbrief.