Samenwerken om het aantal lege ritten te reduceren levert Interlogic 1e Star op

Omdenken om te verduurzamen

‘Ik dacht als ik voor mezelf begin, dan draai ik het om: niet mijn eigen wielen zijn het belangrijkste, maar de lading en de samenwerking met vaste partners.’

Tobias van Rees, directeur Interlogic


In 2016 richtte Tobias van Rees Interlogic op in Oldenzaal. Als transport- en expeditiebedrijf koppelen ze de vervoersbehoefte van de klant aan de transporteur.
Wat één grote puzzel is, aldus Jordi Lohuis, planner bij Interlogic. Samen met hun charters en samenwerkingspartners brachten ze hun CO2-uitstoot in kaart en sleepten ze de 1e Lean & Green Star binnen.

 

Over Interlogic
Interlogic is een logistieke dienstverlener in de breedste zin van het woord. Met 20 eigen auto’s en 20 vaste charters rijden ze zo’n 500 zendingen per week, daarvan worden er 280 uitbesteed. Ze zijn actief in de non-food sector in de Benelux, Duitsland en Oost-Europa en specialiseren zich in het koppelen van de vervoersbehoefte aan de transporteur. Daarbij is het ultieme doel om zo min mogelijk lege vrachtwagens te laten rijden. 

Omdenken om te verduurzamen: denk vanuit volle ritten
‘Natuurlijk kun je CO2 verminderen door chauffeurs te trainen in zuinig rijden en door je materiaal te verjongen en je banden te onderhouden, start Tobias, ‘maar de grootste winst zit in de aansturing van je bedrijf. Traditioneel denkt een transportbedrijf vanuit zijn eigen wielen, wij denken vanuit volle ritten. Dat vraagt een overstijgende manier van denken en handelen.’

Foto: Bij Interlogic zijn de eigen auto’s ondersteunend. V.l.n.r: Gebr Eshuis Transport V.O.F.| Jaks Trucking B.V. | Guido Jansen Transport B.V.| Interlogic. ‘Welke auto voor de deur staat vinden klanten van ondergeschikt belang aan de kwaliteitseisen,’ aldus Tobias.

‘De grootste CO-2 winst ligt bij samenwerken en volle ritten.’

| Tobias van Rees, directeur Interlogic

Net als de bedrijfsfilosofie van Interlogic liep Tobias zelf ook niet het gebaande pad af. Na zijn havo diploma haalde hij op zijn 18e direct zijn vrachtwagenrijbewijs. Tweeënhalf jaar reed hij door Scandinavië en Duitsland waarna hij Logistiek & Economie studeerde. Na zijn diploma haalde hij zijn Master of Business Administration in Oostenrijk en leerde tegelijkertijd beter Duits spreken. Terug in Nederland ging hij aan de slag op de planning en later de expeditie van een internationale logistieke dienstverlener. Daar verbaasde hij zich over het aantal lege ritten. ‘Meerdere keren per dag hingen vervoerders aan de lijn voor een beladen rit terug. Ik dacht als ik voor mezelf ga beginnen draai ik het om: niet mijn eigen wielen zijn het belangrijkste, maar de lading en de samenwerking met vaste partners.’

Foto: Dadus Transport i Logistyka

‘Onze auto’s rijden tussen de 30 en 50 lege kilometers, dat cijfer ligt gemiddeld veel hoger.’

| Tobias van Rees, directeur Interlogic

Zo gezegd, zo gedaan. Na twaalf jaar werkervaring richtte hij Interlogic op met precies die filosofie. ‘Om die ritten vol te krijgen heb je een groot netwerk nodig en weten wie wanneer wat wil vervoeren en wie wanneer waar rijdt met wat. De eerste anderhalf jaar was opbouwen, licht Tobias toe, ‘in die tijd heb ik wel eens wakker gelegen of het allemaal ging lukken.’ Dat het inmiddels gelukt is blijkt uit de cijfers. Tobias: ‘Onze auto’s rijden tussen de 30 en 50 lege kilometers, dat cijfer ligt gemiddeld veel hoger.’ 

‘Samenwerken staat op 1 als je kwaliteit wilt waarborgen’
‘We hebben vaste opdrachtgevers die structureel zendingen bij ons onderbrengen, we weten waar de handel heengaat en welke vervoerders bij ons passen. Kwaliteit staat op nummer 1, we vinden het belangrijk dat onze samenwerkingspartners voldoen aan onze kwaliteitsstandaard. Dat levert lange termijn relaties op en dan kun je ook data met elkaar delen. Samenwerken is ons businessmodel, als je samenwerkt kom je er allemaal beter uit.’ 

‘De wielen zijn ondersteunend, niet leidend’
‘Als samenwerken voor een volle lading je stip op de horizon is, ga je het gesprek op een andere manier aan. Bij een eerste gesprek laat ik niet mijn auto’s zien, maar vraag ik de vervoersbehoefte uit. Klanten vinden het vaak helemaal niet zo belangrijk of onze auto voor de deur staat, als de auto maar voldoet aan de eisen die we samen opstellen. Daarom werken we veel met charters en zijn onze eigen auto’s ondersteunend.’ 

‘Er zijn jaren dat we 30% groeiden, dan moet je op de rem gaan staan.’

| Tobias van Rees, directeur Interlogic

Balansjaar
‘Interlogic bestaat nu zes jaar, er zijn jaren dat we 30% groeiden. Als je van servet naar tafellaken groeit moet je op de rem gaan staan. Daarom hebben we een balansjaar ingelast,’ legt Tobias uit. ‘We zijn stil gaan staan bij onze aanpak en of onze systemen en werkwijze bestand waren tegen de groei. Het onderzoeken van wat je doet brengt structuur aan.’ In het balansjaar kwam het programma van Lean & Green als geroepen. Jordi: ‘Het Lean & Green verhaal is gebaseerd op data en een goed middel om alles inzichtelijk te krijgen.’ 

De weg naar duurzame logistiek: gedeelde verantwoordelijkheid
‘De certificering van Lean & Green vormt een kwaliteitseis waar verladende partijen naar kijken,’ vult Tobias aan. ‘Om verder te verduurzamen zou de overheid in mijn optiek een deel van die verantwoordelijkheid ook neer moeten leggen bij de verladende partijen, zodat zij ook gestimuleerd worden om een betere wereld te realiseren en CO2 te reduceren.’

Uitwisseling van lading leidt tot nieuw bedrijf
Dat samenwerken daadwerkelijk een businessmodel is blijkt uit het nieuwe bedrijf wat Tobias is gestart. ‘Co Trans is een intermodaal transportbedrijf tussen Nederland en Duitsland, dat zijn we samen met een Duitse partner gestart. Het begon ooit met het uitwisselen van een lading en nu runnen we samen een bedrijf waarmee we een enorm verschil kunnen maken in de CO2-uitstoot. Samenwerken levert iedereen uiteindelijk iets op; of het nou op het gebied van efficiency is, je bedrijfsresultaat, werkplezier of CO2-reductie. In de transportwereld kan er soms wat achterdocht zijn, laat die achterwege is mijn advies. De wereld waarin we nu leven is niet al te best, het verschil maak je samen. Of zoals Lean & Green zegt: 100% samenwerking voor 0% emissie. Dat is inderdaad de beste route.’

1e star interlogic lean and green kopie

Foto: op 12 mei 2022 ontvingen Jordi Lohuis en Marleen van Rees de 1e Lean & Green Star uit handen van Minne Jansen

Start vandaag nog met verduurzamen

comments

comments for this post are closed