Tot op heden verbruikten logistieke bedrijven niet zoveel elektriciteit op hun locaties. Nu het aantal elektrische trucks en bestelwagens echter in een rap tempo toeneemt, stijgt ook de vraag naar elektriciteit, soms wel met een factor tien. Je moet dan als bedrijf extra capaciteit op elektriciteitsnet aanvragen, maar in veel gebieden in Nederland is het elektriciteitsnet vol. Uitbreiden behoort dan niet tot de opties. Wat doe je dan, als je toch je wagenpark wilt elektrificeren? Alexis Fischer, business developer heavy transport bij Vattenfall, geeft hierover in dit artikel advies én presenteert een absolute primeur.

 

Er zijn mogelijkheden, ondanks netcongestie

Bedrijven moeten aan de netbeheerder doorgeven wat hun piekcapaciteit is. Door dat voor alle bedrijven in kaart te brengen, kan de netbeheerder voorkomen dat het energienet overbelast raakt. Dat heeft echter een keerzijde, aldus Alexis. “Het zogenaamde contractvermogen is veel hoger dan het vermogen dat werkelijk wordt afgenomen. Veel bedrijven bereiken die piek maar eens per jaar en de kans dat alle bedrijven die piek op hetzelfde moment hebben, is nihil. Het is dus maar een aanname dat het net vol is, maar ondertussen kunnen bedrijven in bepaalde regio’s hun contractvermogen niet verhogen. Dat belemmert ook transportbedrijven die willen verduurzamen en hun wagenpark willen elektrificeren. Toch kunnen zij zeker stappen zetten.”

 

Kijk naar wat wel kan

“Allereerst: zorg dat je op de wachtlijst komt bij de netbeheerder, want dan weet je zeker dat je als eerste aan de beurt bent als er ruimte is. De aanvragen worden afgehandeld op inschrijvingsdatum, dus hoe eerder je je aanmeldt, hoe beter. Daarnaast is het vooral zaak je niet te focussen op de beren op de weg, maar te kijken naar wat je wél kan doen. Die oplossingen zijn echt geen rocket science. Het gaat er niet om dat je out-of-the-box denkt, maar dat je je box vergroot. Daarbij is het handig het profiel van het energieverbruik te analyseren: dan zie je waar de pieken zitten en kan je nagaan waardoor die worden veroorzaakt. Je kan een vrachtwagen bijvoorbeeld overdag laden met 250 kW, maar als hij toch de hele nacht stilstaat, volstaat laden in de nacht met vijftig of honderd kW ook. Zo verlaag je je piekvermogen.”

 

Zonne-energie

Veel bedrijven hebben bovendien een groot dak, waar ze prima zonnepanelen op kunnen plaatsen, weet Alexis. “Op die manier genereren ze zelf extra capaciteit. Dat vergt wel een investering, maar daarna weet je dat de kosten van je elektriciteitsverbruik de komende twintig tot vijfentwintig jaar lager zullen zijn. En je hebt minder last van sterk stijgende elektriciteitsprijzen, zoals dat bijvoorbeeld vorig jaar het geval was. Een nadeel is wel dat de zonne-energie overdag wordt opgewekt, terwijl vrachtwagens dan meestal onderweg zijn. Je zult dus ook een batterij nodig hebben om die energie tijdelijk op te slaan.”

 

Een absolute primeur

En dan is er nog een laatste optie. “Als het echt niet anders kan, kan je ook nog kiezen voor een aggregaat. Als zo’n machine op diesel loopt, dan span je het paard achter de wagen: dan gebruik je diesel om je wagens elektrisch te laten rijden. Maar er zijn ook alternatieve brandstoffen, zoals HVO of waterstof. En tijdens de Lean & Green Summit op 22 november aanstaande mag ik een absolute primeur laten zien: een aggregaat waarvan de brandstof bestaat uit 30% ethanol en 70% water. Dat is een combinatie die heel efficiënt en milieuvriendelijk is. De deelnemers aan dit event zijn de eersten in Europa die deze machine zien.”

 

Nieuwsgierig?

Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden van een toekomstbestendige laadinfrastructuur, ondanks de netcongestie? En wil jij die primeur – de presentatie van het allereerste aggregaat op ethanol en water – niet missen? Kom dan zeker naar de break-out sessie van Vattenfall op de Lean & Green Summit 2023.

 

Meld je aan voor de Lean & Green Summit! Aanmelden kan onderaan deze pagina.

22 NOVEMBER 2023

Ontmoeten we jou in de Schiecentrale te Rotterdam?

Stap 1 van 3

Aanmelden

Naam(Vereist)