Zo versoepelt de NAL de overgang naar elektrisch rijden voor de logistiek

Robert van den Hoed over de 4 grootste knelpunten bij elektrisch rijden

 

De Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) ondersteunt ondernemers en gemeenten bij vragen om zo de overgang naar elektrisch rijden voor alle partijen in de keten makkelijker te maken. Topsector Logistiek sprak met Robert van den Hoed, werkzaam bij de Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) en voorzitter van de NAL werkgroep Logistiek, om te onderzoeken hoe transporteurs ervoor kunnen zorgen dat ze goed voorbereid zijn op de toekomst. Ontdek alle tips en adviezen van de NAL over de grootste knelpunten bij elektrisch rijden. 

 

Steeds meer bedrijven zijn zich bewust aan het worden van het feit dat ze over moeten stappen naar elektrisch rijden. Veel ondernemers willen hier al stappen in zetten. Toch is het niet altijd makkelijk om te bepalen hoe je begint. Vragen zoals “hoe zit het precies met een laadpunt op mijn eigen terrein, welke stekker heb ik nodig, wat zijn de kosten en wanneer moet ik m’n netbeheerder bellen”, worden regelmatig gesteld door ondernemers. Tegelijkertijd worstelen gemeenten soms ook met vragen. Hoe gaan zij bijvoorbeeld op een goede manier om met de groeiende vraag naar laadplekken op bedrijventerreinen en bij depots?

Welke knelpunten zitten de overstap naar elektrisch rijden in de weg?

Binnen de logistieke sector werken we al enige tijd toe naar zero emissie. De basis hiervoor zijn de doelen die in het klimaatakkoord zijn gesteld. Om de doelen te behalen, voeren zo’n 30 tot 40 gemeenten in Nederland zero emissiezones in, waar je in 2030 niet meer in mag met je dieselvoertuig. Reden genoeg voor veel ondernemers om nu vast hun dieselvoertuigen te vervangen door elektrische bestelauto’s en trucks. Naar schatting zijn er in 2030 zo’n 115.000 bestelauto’s en meer dan 10.000 elektrische trucks nodig om te kunnen voldoen aan de behoeften van de logistieke sector. Maar de NAL ziet op dit moment verschillende knelpunten binnen de logistiek.

Knelpunt 1: op welke locaties laden ondernemers precies?

Op dit moment weten we niet precies waar ondernemers allemaal laden. Om dit te onderzoeken heeft ElaadNL de Outlook Bedrijventerreinen in Beweging opgesteld, met laadprognoses van de logistieke sector. De NAL werkgroep heeft deze op een interactieve kaart geplot (Storymap), waarbij de laadprognoses op de circa 3700 bedrijventerreinen in Nederland zijn ingetekend. Het is van belang om te weten of het stroomnetwerk de vraag aankan of dat er plekken zijn waar overbelasting ontstaat. De kaart kan als vertrekpunt worden gebruikt voor netbeheerders, gemeenten en bedrijven om het gesprek met elkaar aan te gaan en te zorgen dat de laadinfrastructuur voldoet aan de vraag van de logistieke bedrijven. “Laadinfrastructuur mag namelijk geen belemmering vormen voor e-logistiek”, aldus Van den Hoed.

Knelpunt 2: Veel gemeente-ambtenaren missen kennis van logistiek

Gemeentes zijn verantwoordelijk voor het beleid op het gebied van laadinfrastructuur binnen steden. Tegelijkertijd zijn er veel ambtenaren die beperkte logistieke kennis hebben terwijl het realiseren van laadinfrastructuur op bedrijventerreinen een andere tak van sport is. Van den Hoed: “Met kennisproducten waarin tips en tricks staan, helpen we gemeenten om beleid te maken, een visie te vormen en aanbestedingen te doen.”

Knelpunt 3: Transporteurs zitten vaak nog met vragen

Vragen en onzekerheid zorgt ervoor dat transporteurs in sommige gevallen nog niet willen overstappen op elektrisch vervoer of simpelweg nog niet helemaal weten hoe ze het aan moeten pakken. Daarom heeft de NAL de Handreiking Depotladen gemaakt. Hierin worden veel vragen beantwoord, bijvoorbeeld: “wat zijn de kosten voor laadinfra, welk vermogen heb ik nodig, welke stekkers en standaarden moet ik hebben, wanneer bel ik mijn netbeheerder?”

Knelpunt 4: Het basisnetwerk voor elektrische trucks is nog niet ingericht

Elektrische trucks zijn nu te groot om te laden bij de reguliere snellaadstations langs de snelweg. Dit komt door de grootte van hun draaicirkel, de benodigde doorrijhoogte of fundering ter plaatse. Het tussentijds kunnen bijladen (laadgarantie) is een noodzakelijke voorwaarde voor veel bedrijven om over te stappen op elektrische trucks. Laadgarantie is de reden dat de NAL werkgroep Logistiek meewerkt aan het creëren van een basisnetwerk van minimaal 60 publiek toegankelijke snellaadlocaties verspreid over Nederland.


 

Ik ben transporteur en wil overstappen op elektrisch rijden.
Waar kan ik met mijn vragen terecht?

Misschien leest u dit en herkent u een of meerdere knelpunten, omdat u daar zelf ook al tegen aangelopen bent. Of misschien wilt u vast plannen maken voor de komende jaren. Met de verschillende kennisproducten van de NAL helpen wij u graag verder.

6 TIPS van de NAL

Tip 1: Wanneer u als ondernemer een truck of vijf bestelauto’s willen aanschaffen, kan dat meestal nog wel op de eigen aansluiting. Zo kunt u al een proef draaien met elektrisch rijden zonder dat er netverzwaring voor nodig is. Van den Hoed: “Lees de Handreiking Depotladen om meer te leren over de kosten, baten, tips en tricks voor het regelen van de juiste laadpunten. Belangrijk hierbij is dat u, waar mogelijk, slim laden toepast. Dus niet meteen vol vermogen bij instekkeren, maar kijk of u dat met een functionaliteit over de nacht kunt verspreiden.”

Tip 2: Bekijk de Outlook bedrijventerreinen of de compacte Storymap. In de storymap is de verwachte laadvraag per bedrijventerrein weergegeven. Daarnaast is er het dashboard Bedrijventerreinen. U kunt hier filteren en een rangschikking per provincie maken. [Binnenkort verschijnt ook het document met mitigerende maatregelen. Daarin staan de mogelijkheden en onmogelijkheden van elektrisch laden voor ondernemers.]

Tip 3: Snelladers zijn niet altijd nodig. In veel gevallen laadt u ‘s nachts, dus kunt u met relatief lichte laders uw batterij opladen.

Tip 4: Heeft u hele specifieke wensen? Schakel dan een adviseur in om u verder te helpen.

Tip 5: Wilt u een laadvloot? Maak dan een plan voor de komende 10+ jaar en ga daarmee naar uw netbeheerder. Wilt u nu alleen starten met vier laadpunten met het idee om later uit te breiden? Geef dat dan aan. Wellicht kan er in de graafwerkzaamheden alvast voorgesorteerd worden op plannen die u heeft voor later.

Tip 6: Heeft u andere vragen? U kunt altijd terecht bij de NAL-regio of onze werkgroep. Bent u een verladers of vervoerders en heeft u een specifieke vraag? Stuur dan een mail naar de NAL via logistiek@nklnederland.nl. Meer info is te vinden via de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) en Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL).

 

comments

comments for this post are closed