Optimalisatie bezorgt Baks Logistiek 2e Star

‘Je moet het deels zelf doen, maar deels ook met klanten’

 

Sinds 2009 is Baks Logistiek deelnemer van Lean & Green. De afgelopen jaren besloot Baks Logistiek zich hard te maken om een Star te behalen. Dit met succes: Baks Logistiek behaalt in één keer haar 2e Star. We spraken Emmelie Prins (Projectmanager & Duurzaamheidsmanager Baks Logistiek) over deze prestatie.

Baks Logistiek

‘Baks Logistiek vervoert vloeibare producten in 3 segmenten: food, feed en renewables. Bij levensmiddelen gaat het vooral om hoogwaardige halffabricaten; bij veevoer gaat het om reststromen uit bijvoorbeeld de levensmiddelenindustrie en renewables zijn reststromen welke worden omgezet tot hernieuwbare energie. Het netwerk van Baks Logistiek zit met name in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en Denemarken,’ aldus Emmelie.

Ondanks dat Baks Logistiek langere tijd deelnemer is van het Lean & Green programma hebben ze niet eerder naar een Star toe gewerkt. Emmelie vertelt: ‘Het is wel iets van de laatste 2 of 3 jaar dat Baks Logistiek echt weet wat de effecten zijn van de zaken qua CO2-uitstoot. Voor die tijd zijn is Baks Logistiek vooral bezig geweest met aspecten die CO2-uitstoot verminderen. Inmiddels hebben we een duidelijke duurzaamheidsstrategie.’

 

‘We nemen onze maatschappelijke verantwoordelijkheid in de duurzaamheidstransitie.’

| Emmelie Prins, Projectmanager en Duurzaamheidsmanager

 

Het behalen van de Star

Dat de focus op het behalen van een Star de afgelopen jaren is aangewakkerd, komt volgens Emmelie door Baks Logistiek zelf: ‘Baks Logistiek wil toonaangevend zijn in de sector, met een podiumpositie in onze niche-markten. We nemen onze maatschappelijke verantwoordelijkheid in de duurzaamheidstransitie. Uiteraard kunnen we dat niet alleen en bespreken we dit met onze klanten. Dan zie je dat er een discussie gestart wordt over hoe we samen CO2-uitstoot kunnen reduceren. Ik ben ervan overtuigd dat je het deels zelf moet doen, maar deels ook met je klanten.’

De grootste uitdaging én kans zit voor Baks Logistiek in optimalisatie. ‘We merken dat we op bepaalde trajecten meer tonnage mee zouden kunnen nemen, zodat we efficiënter kunnen vervoeren. Alleen zitten we ook met het feit dat de ontvangende partij maar een bepaalde capaciteit heeft in de silo om producten op te slaan. Hetzelfde geldt bij laadadressen. Als er niet een hoeveelheid product beschikbaar is, of ze kunnen niet meer produceren in één keer, dan kun je die optimalisatie qua tonnage niet behalen,’ aldus Emmelie. Baks Logistiek benadert dit vanuit de klant: ‘Wij bespreken met de klant wat wij zien en vervolgens kan de klant daarmee in gesprek gaan bij haar klanten. Alleen dat zijn wel langere trajecten omdat je met meerdere partijen te maken hebt.’

Maatregelen

Baks Logistiek heeft een breed scala aan maatregelen getroffen om haar CO2-uitstoot te reduceren, zoals:

  • Het investeren in en toepassen van alternatieve brandstoffen;
  • Het uitvoeren van rijstijlanalyses en trainen van chauffeurs om het brandstofverbruik te verminderen. De bandenspanning wordt volgens een vaste periodiek gemeten en alle nieuwe opleggers zijn voorzien van een PSI/BPW systeem waarbij de trailers onderweg zelf de bandenspanning oppompen;
  • Het continu vernieuwen van het wagenpark en investeren in lichter materiaal zodat er meer tonnage vervoerd kan worden;
  • Er wordt meer met andere partijen samengewerkt om het netwerk zo optimaal mogelijk te benutten;
  • Het toepassen van modal shift oplossingen waar mogelijk.

Maatregelen om met klanten te optimaliseren inspireert Emmelie het meeste: ‘Baks Logistiek heeft succesvolle trajecten gehad om te optimaliseren. We hadden een traject richting Duitsland waarbij we kansen zagen voor verbetering van ruim 8%. Daarover zijn we met de klant in gesprek gegaan. Uit dat gesprek bleek dat er een kleine aanpassing nodig was op het laadadres en in de processen. Uiteindelijk zijn de volumes aangepast, hetgeen een flinke besparing in het aantal vervoersbewegingen oplevert. Zo zie je maar dat door een kleine aanpassing veel bespaard kan worden.’

 

‘Door een kleine aanpassing kan er veel bespaard worden.’

| Emmelie Prins, Projectmanager en Duurzaamheidsmanager

 

En nu?

Met een 2e Lean & Green Star op zak zet Baks Logistiek de strijd om C02-uitstoot te reduceren voort: ‘We hebben bij Baks Logistiek een doel gesteld dat we voor 2025 nóg extra 15% CO2-uitstoot gereduceerd willen hebben.’ Op dit moment is Baks Logistiek ook bezig met diepgaander monitoren. Emmelie: ‘We hebben nu een rapportage gemaakt waarbij we de CO2-uitstoot per truck kunnen monitoren, per kilometer en tonkilometer. In principe is dit een makkelijke rapportage om te maken maar het wakkert intern interessante inzichten aan. Want waarom rijdt de ene truck veel zuiniger dan de andere? En hoe kunnen we deze operatie weer verder optimaliseren?’

 

Ook starten met verduurzamen?