Duurzaam beleid levert Dollevoet hun 1e Star op

Bij Ad Dollevoet B.V. zagen ze duurzaamheid een steeds actueler onderwerp worden. Het is een logische gedachte voor bedrijven die hun organisatie graag op een goede manier willen doorgeven aan de volgende generatie. Maar het is ook een noodzaak omdat de buitenwereld ernaar vraagt en bedrijven als Dollevoet hebben het dan ook hoog in het vaandel staan. 

 

Voor Joris van Aanholt (HRM bij Dollevoet) is het duidelijk dat de natuur al genoeg waarschuwingen heeft gegeven. Duurzaam ondernemen is dan ook een belangrijk speerpunt in het beleid van het bedrijf. En de klanten vragen er volgens Van Aanholt ook naar: “Ze vragen: ‘wat is je plan met duurzaamheid en wat doen jullie daarmee?’” Hij vindt het dan ook mooi een onderscheiding -in de vorm van de 1e Lean & Green Star- voor hun duurzame beleid te krijgen. 

Dollevoet wilde graag laten zien dat ze maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het is een stukje sociale druk, maar simpelweg ook hoe ze er zelf in willen staan. Ze staan er bovendien behoorlijk ambitieus in, zo weet Van Aanhol te vertellen: “Het is mooi om jezelf uit te dagen.” Het bedrijf is groeiende en ze willen op het vlak van MVO ermee doorgaan, dus gingen de gesprekken al gauw over de 3e Star. Zo horen we dat uiteraard graag bij Lean & Green. 

Zuinig rijden en lege kilometers vermijden 

CO2 reductie door chauffeurstrainingHun duurzame beleid begon onder andere met de vervanging van hun wagens: “Mijn directeur heeft geïnvesteerd in een nieuw wagenpark met de schoonste motoren.” -geeft Van Aanholt aan. Tegelijkertijd zijn ze ook aan de slag gegaan met hoe er gereden wordt met de wagens. Zo geeft Van Aanholt aan dat ze ook begrenzing op hun wagens hebben zitten: “We doen cursussen zuiniger rijden voor een nieuwe en verantwoorde rijstijl.”  

Het bedrijf is vooral nationaal maar ook binnen de Benelux actief. Van Aanholt vraagt zich ook af of lange ritten met een vrachtwagen nog wel van deze tijd zijn: “Chauffeurs merken bij ons ook dat hele verre internationale reizen er wel vanaf zijn.” Door slimmer om te gaan met locaties en samen te werken met andere vervoersbedrijven richten ze hun transport efficiënter in. Zowel commercieel gezien als maatschappelijk gezien willen ze geen lege kilometers maken. “Leeg terugkomen, dat kan echt niet meer.” -vertelt Van Aanholt. 

Locaties en ritten combineren 

Van Aanholt geeft aan dat het ook gaat om efficiënter te werk gaan: “Hoe kun je samenwerken om de transportkosten en uitstoot zo laag mogelijk te houden?” Zo zijn ze een samenwerking aangegaan met andere vervoerders, zoals in het Noorden en de randstad. Eén van deze partners doet bijvoorbeeld de leveringen hoog in het land en Dollevoet pakt de orders over Limburg op: “Zodat we niet met halve lading naar het Noorden hoeven.” Zo ook in de randstad. En daar hebben de bedrijven evenals relaties allebei baat bij. “Uiteindelijk willen mensen toch voor zo min mogelijk geld zoveel mogelijk vervoeren.” De samenwerking zorgt ervoor dat er zowel efficiënt als duurzaam gereden wordt. 

Van Aanholt geeft aan dat hun warehouses tactisch zijn gekozen: “Vanuit al onze warehouses zijn de klanten binnen in één dag te bereiken. Daar is bewust voor gekozen.” Het helpt ze ook voor te bereiden op de toekomst. Want met deze opzet kunnen ze kijken naar alternatieve brandstoffen. “We willen proberen dadelijk over te gaan op elektrisch.” – aldus Van Aanholt. Ze kijken ook naar de ontwikkelingen rondom waterstof, maar elektrisch heeft momenteel hun voorkeur. 

Dollevoet ontvangt 1e Lean & Green StarKlanten vragen naar duurzaamheid 

Meedoen met Lean & Green heeft ervoor gezorgd dat ze klanten kunnen laten zien wat ze doen en vooral hoe efficiënt ze dat doen. “Sommige klanten vragen er ook om en dan leveren we ze het certificaat aan.” En het gaf ook wat meer inzicht in de data: “Het gebruik van BigMile heeft ervoor gezorgd dat ik de administratie nu goed op orde heb en makkelijk een rapport kan uitdraaien.” Data-analysetool BigMile is een vast onderdeel van het programma.  

Het verzamelen van informatie bij hun klanten was nog wel een uitdaging, geeft Van Aanholt aan: “We hebben aardig wat meetings gehad om het voor elkaar te krijgen. Maar elke keer als je iets binnenhaalt word je weer enthousiast.” Duurzame aspecten komen bij Dollevoet in de gesprekken met hun klanten dus wel naar voren. Ze gaan dan ook graag aan de slag om hun 2e Star binnen te halen. Van Aanholt is optimistisch: “Ik denk dat we met onze percentages misschien wel richting de 3e Star gaan.” Daar gaan we samen dan ook graag voor.